Edward Steichen – 1923–1937

Edward-Steichen1
Będąc w Amsterdamie warto zobaczyć wystawę „Edward Steichen – In High Fashion, the Condé Nast Years, 1923–1937”. Czyli zdjęcia pochodzace z okresu współpracy artysty z Vanity Fair oraz Vogue. Ekspozycja, która jest prezentowana w FOAM Museum, została przygotowana przez Fundację Fotografii z Minneapolis.

Edward Steichen należy do klasyków fotografii światowej. Pięć lat temu w Galeri Pauza były prezentowane jego prace („Dialog – Edward Steichen i współczesna fotografia portretowa”). Pokaz został uzupełniony fotografiami współczesnych artystów: Christiana Aschmana, Andrzeja Dragana, Stevena Jamesa Scotta, Jeanine Unsen oraz Magdy Wunsche.

Wystawa w Amsterdamie, na którą składa się ponad 200 unikalnych zdjęć, należy do bardzo ciekawego okresu życia Steichena. To już dawno po Foto-Secesji, „Camera Work” i współpracy z Alfredem Stieglitzem (nadal byli przyjaciółmi). Warto zaznaczyć, że Steichen od lat dwudziestych zaczął uprawiać inny rodzaj fotografii. Brał udział w I WŚ i prawdopodobnie pod wpływem tego co zobaczył porzucił swoją piktorialną estetykę.

Edward-Steichen2
W 1922 roku po przyjeździe do Nowego Jorku Steichen otrzymuje od Condé Montrose Nast. propozycje pracy w „Vogue” i „Vanity Fair”. Został naczelnym fotografem, przyjaciele artysty byli oburzeni. Uważali to za zdradę. Steichen nie miał dużego wyboru – tonął w długach, zdawał też sobie sprawę, że nie zostanie wielkim malarzem. Wkrótce zaczął robić zdjęcia również dla agencji reklamowej J. Walter Thompson i utyskiwaniem przyjaciół nie przejmował się.

Edward-Steichen4
Condé Montrose Nast zatrudniając Steichena miał pewien plan. Chciał zmienić „Vogue” i „Vanity Fair” tak, aby te poszły z duchem czasu. Czasopisma otrzymały nowoczesny design – prosty, przejrzysty i czytelny. W porównaniu ze swoimi poprzednikami, Steichen osiągnąć stylistyczną skok w fotografii mody. Rozumiał, że w fotografii mody najmniej ważne są ubrania. Bawił się tą fotografią, eksperymentował ze światłem, ze scenografią, z detalami. Tworzył kompozycje, „układając” je z modelek i różnych elementów dekoracji.

Edward-Steichen3
Z czasem Steichen zaczął podejmować modernistyczne eksperymenty. Opuszczał studio, fotografował modelki w galeriach, hotelach, na klatkach schodowych. Jednym z ulubionym miejsc zdjęciowych sesji stanie się apartament Nasta przy Park Avenue. Steichen, który początkowo fotografował w świetle dziennym, korzystając co najwyżej z jednej lampy, zacznie używać wielu źródeł światła, stając się w tej dziedzinie niedoścignionym mistrzem. Wiele z jego najsłynniejszych prac tego okresu to tak naprawdę fotografie przedmiotów – sztućców, zapalniczek, butów – które swój niepowtarzalny urok zawdzięczają właśnie interesującej grze światła i cienia, głębi czy faktury.

Wystawa potrwa do 6 września.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.