In God We Trust

David-LaChapell3
„In God We Trust. Mozaika wyznaniowa w Stanach Zjednoczonych” to tytuł zbiorowej wystawy, która od 7 września jest prezentowana w warszawskiej Zachęcie. Zobaczyć można m.in. prace Davida LaChapelle’a, Christiana Jankowskiego i Andresa Serrano.

Kuratorzy stawili sobie za cel ukazanie bogactwa wierzeń i praktyk religijnych składających się na krajobraz wyznaniowy Stanów Zjednoczonych. Wystawa ma zwrócić uwagę na różnorodność podejść i interpretacji zagadnień związanych z religią i jej funkcjonowaniem w amerykańskim społeczeństwie a prezentowani artyści podejmują tematy form – często karykaturalnych – obecności religii we współczesnym życiu codziennym, relacji religijności do życia społecznego, ekonomicznego i politycznego. „Wyrażenie “In God We Trust” daje się interpretować jako mocną deklarację wiary, a także jako manifestację prawa do “wyboru własnej religii”, która może przybierać najróżniejsze formy i oblicza.” pisze we wstępie kuratorka wystawy.

David-LaChapell1
Wśród eksponatów i wizualnych instalacji dźwiękowo-filmowych znalazły się zdjęcia Davida LaChapelle’a. Autor wywodzi się z kręgu Andy’ego Warhola, specjalizuje się w fotografii modowej i reklamowej. Jego styl nazywany jest pop-artowym kiczem z domieszką surrealizmu, David często nawiązują do historii sztuki, szczególnie inspiruje go Caravaggio, Salvador Dalí, Jeff Koons, Michał Anioł. Bohaterami jego bajecznie kolorowych zdjęć są ikony show-biznesu i popkultury z Britney Spears i Paris Hilton na czele.

David-LaChapell2
La Chapelle często sięga do religijnej symboliki tłumacząc ją na język własnej sztuki. Jedna z jego prac inspirowanej pietą – Courney Love jako Matka Boska trzyma na kolanach martwego Jezusa (Curt Cobain). Natomiast Na wystawie w Zachęcie możemy zobaczyć natomiast serię sześciu zdjęć „Jesus Is My Homeboy“. Zestaw pokazuje zdarzenia z życia Jezusa osadzone w scenografii współczesnej amerykańskiej ulicy.

David-LaChapell4
Tak więc Jezus wygłasza kazanie wśród tłumu kolorowych Amerykanów, jest świadkiem aresztowania prostytutki, rozdaje ubogim ryby przed sklepem, rozmawia podczas ostatniej wieczerzy z osobami wyglądającymi zupełnie jak gangsterzy z Harlemu. Jedno ze zdjęć przedstawia rapera Kanye Westa w koronie cierniowej. A wszystko w stylistyce kolorowych magazynów (zdjęcia ukazy się w i-D Magazine).

Podobno pomysł na serię powstał w 2003 roku kiedy LaChapelle zobaczył T-Shirt z napisem „Jesus Is My Homeboy” („Jezus jest moim ziomkiem”). Uznał, że przekaz jest na tyle uniwersalny, że warto się zastanowić kim był był obecnie Jezus. W wywiadzie dla „The Art Newspaper TV” w 2008 roku artysta stwierdził, że cykl prac jest próbą odpowiedzi na pytanie o to kim dziś byłby Jezus i jego najbliżsi towarzysze. Według niego byłby dzisiaj z marginalizowanymi ludźmi ulicy: bezdomnymi, prostytutkami, dilerami, gangsterami.

Ekspozycja jest prezentowana do 10 listopada.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.