Lewis Hine 1874-1940

hine_1
W nowojorskim International Center of Photography od paru dni czynna jest wystawa „Lewis Hine 1874-1940”. Ten fotoreporter może być wzorem dla innych, gdyż swoją pracą przyczynił się do reform i zmian w amerykańskim społeczeństwie.

hine_3
Lewis Hine uznawany jest za amerykańskiego prekursora fotografii modernistycznej i dokumentalnej. Część z jego dorobku jest szeroko znana, np. fotoreportaże z budowy Empire State Building w 1930 roku, czy cykl „Child labor in America”. Ten drugi powstał przed pierwszą wojną światową i w trakcie jej trwania. Hine fotografował dzieci w ciężkich warunkach pracy. Dokumentował ich w kopalniach i fabrykach, pracujących na ulicach jako czyściciele butów, gazeciarze i straganiarze. Jego zdjęcia zostały wykorzystane w kampaniach na rzecz reform i miały ogromny wpływ na zmianę prawa dotyczącego zatrudniania nieletnich. Hine uwidaczniał też imigrantów i osoby w trudnych warunkach materialnych.

hine_4
Wystawa w International Center of Photography obejmuje fotografie z okresu „Ellis Island” (1905), oraz fragmenty cykli „Hull House”, „American Red Cross in Europe” (Hine był fotografem Czerwonego Krzyża we Francji pod koniec I WŚ), oraz „Men at Work.” Zobaczymy m.in. portrety robotników („mechanik pompy parowej w Electric Power House”, „Ikar na szczycie Empire State Building”), ale także sceny uliczne Nowego Jorku, czy Most Brookliński. Wśród najmniej znanych, ale bardzo interesujących fotografii są prace wykonane dla agencji rządowej National Research Project. Jej celem było m.in. zbadanie jak technologie przemysłowe wpływają na zatrudnienie i rozwój czy upadek poszczególnych gałęzi przemysłu. Hine w latach 1936 i 1937 wykonał dla NRP ponad siedemset zdjęć w północno-wschodniej części USA. Ujawnił nie tylko warunki pracy w fabrykach, kopalniach, ale udokumentował procesy starzenia całych sektorów gospodarki. Powstało setki raportów które zostały ilustrowane zdjęciami Hine.

hine_2
Ekspozycja została zorganizowana przy współpracy George Eastman House, Fundacji Terra, Fundacji Mapfre, Fondation Henri Cartier-Bresson i Fotomuseum Nederlands. Potrwa do 19 stycznia, warto ją zobaczyć.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.