Nikon Polska – 10 lat działalności

Nikon-logo2
Nikon Polska obchodzi 10-lecie swojego istnienia. Wszystko zaczęło się 3 listopada 2003 roku kiedy to firma Nikon Corporation otworzyła w Polsce oddział pod nazwą Nikon Polska Sp. z o.o. Była to kolejna odnoga koncernu po filiach założonych na Węgrzech (w 1991 r.) i w Czechach (w 1994 r.).

Do tego czasu w naszym kraju „żóltego giganta” reprezentowała prywatna firma Zenona Kraszewskiego. Były więc kłopoty z realizacją zamówień, wykonywaniem usług serwisowych, rozwojem sieci sprzedaży.

Początkowo nowa firma mieściła się w Warszawie przy ul. Postępu 14. Dyrektorem reprezentującym został Hideshi Hirai, który był jednocześnie Prezesem Nikon Europe B.V. Panu Zenonowi podziękowano, od tego czasu kłopoty miały się skończyć. Teoretycznie.

Poprawiono dystrybucję i kilka „pięt Achilesowych”. Zatrudniono agencję PR, duże środki poszły na reklamę i promocję. W 2005 roku została uruchomiona infolinia, zainicjowano też kilka ważnych projektów m.in. „Akademię Nikona”, „Szeroki kadr” i „Fotoprawo.pl”, nawiązano współpracę ze znanymi fotografami. Nikon Polska został sponsorem cyklu wystaw Tomasza Tomaszewskiego, wspierał też różne wydarzenia np. Ogólnopolski Festiwal Fotografii Przyrodniczej i Krajobrazowej w Krynicy-Zdroju. Dwa lata temu spółka zawarła 5-letnią umowę najmu pomieszczeń biurowych, magazynowych oraz miejsc parkingowych w Warszawie przy ul. Łopuszańskiej 38B. Po jakimś czasie polepszył się wizerunek marki, ale nadal kulał serwis. Nigdy nie doszedł do doskonałości, w zeszłym roku świat wirtualny obiegła informacja o przygodach blogerki Segritty. O innych wpadkach można poczytać na forum nikoniarze.pl.

W dziesięcioletniej historii Nikona w Polsce są też inne ciemne strony. Firma zraziła sobie wielu miłośników marki grupującymi się wokół serwisu Polish Nikon Service i forum.nikon.org.pl. W maju 2010 wezwała ich właścicieli do zaprzestania używania słowa „Nikon”. W piśmie uznała że nikon.org.pl przez lata działał na szkodę Nikon Polska. Wywołało to burzę użytkowników sprzetu Nikona, ale właściciele i administratorzy zmienili nazwę.

Obecnie Nikon w naszym kraju ma kilku konkurentów. Można wymienić Canona, Sony, Fujifilm, Olympusa, Panasonica, Samsunga. Marka Pentax/Ricoh jest prowadzona anemicznie, z kolei GE nie jest znane. Przez dziesięć lat ubyła Konica, Minolta, Konica-Minolta, Kodak, HP. Zmieniły sie też realia,  żadna z firm fotograficznych nie była przygotowana na rozwój fotografii mobilnej (zobacz link).

+++

Może teraz o okrągłej rocznicy (10 lat) która nie została zauważona. Też dotyczy firmy fotograficznej. A właściwie dwóch. W 2003 roku doszło do fuzji koncernu Konica i Minolta i powstał konglomerat Konica Minolta. Plany były śmiałe – dział Opto miał się zająć produkcją i sprzedażą elementów optycznych, z kolei Photo Imaging odpowiadał za materiały fotograficzne tj. filmy, papiery do drukarek. Produkcja aparatów fotograficznych i obiektywów była podległa sekcji Camera, dział Sensing zajął się m.in. systemami obsługi fotograficznej. Plany nie wypaliły, Konica Minolta w branży fotograficznej nie istnieje.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s