Nikon współpracuje z PAP

Jestem-z-PAP
Firma Nikon Polska podpisała umowę z Polską Agencją Prasową. W ramach współpracy fotoreporterzy agencji będą mogli używać profesjonalnego sprzętu fotograficznego Nikona najnowszej generacji.

PAP otrzyma od Nikona lustrzanki D4 i D800, a także zestaw profesjonalnych obiektywów: 24-70 mm f/2,8G ED AF-S Nikkor, Nikkor 70-200mm f/2,8G IF ED AF-S VR II, Nikkor 400 mm f/2,8G IF ED AF-S VR i 200-400mm f/4G Nikkor. Wartość jednego kompletu to wydatek około 105 tys. złotych.

W komunikacie poinformowano, że Nikon Polska będzie mógł posługiwać się tytułem „Partner Technologiczny PAP” oraz zamieszczać zdjęcia PAP w swoich materiałach. Nie podano ile kompletów sprzętu zostanie przekazanych do użytku. Brak też kwoty jaką PAP będzie musiał zapłacić za dostarczone aparaty i obiektywy. Być może jest to umowa barterowa, gdyż każdy większy zakup agencji powinien być wcześniej objęty przetargiem. Tak się jednak nie stało, ostatnia wzmianka na dostawę „aparatury fotograficznej o wartości ponad 25 tys. złotych” pochodzi z 2010 roku.

Warto też wspomnieć, że współpraca pomiędzy firmą Nikon Polska a Polską Agencja Prasową jest rozwijana już od kilku lat. PAP wspierał projekt „Twoje zdjęcie, Twoje prawo”, a kiedy Wojciech Pacewicz kupił drona do zdjęć z powietrza to wyposażył go w sprzęt właśnie Nikona. Nie bez znaczenia jest fakt, że parę lat po rozpoczęciu działalności Nikon Professional Services (NPS) w Polsce w programie zrzeszonych jest ponad 500 fotografów zawodowych podczas gdy Canon Professional Services (CPS) dopiero wystartował w listopadzie tego roku (zobacz info).

Teraz trochę historii. Polska Agencja Prasowa częściowo kontynuuje działalność Centralnej Agencji Fotograficznej która istniała od 1951 do 1991 roku. Na początku lat dziewięćdziesiątych CAF został włączony do PAP, w latach swojego istnienia był jedyną agencją prowadzącą serwis fotograficzny. W dawnych czasach to firma Canon była takim „partnerem technologicznym” agencji. Z jakiegoś powodu (być może był układ z Peweksami) wybrano ją. Fotoreporterzy używali wtedy Canona F1 czy FTb. Oczywiście za sprzęt trzeba było zapłacić.