Transatlantyk Batory – powitania 1966, pożegnania 1969

Figlarowicz-S_1
Kolejna wystawa „historyczna”. W Muzeum Miasta Gdyni można oglądać wystawę fotografii Stefana Figlarowicza i Niny Smolarz poświęconą legendarnym statkom – „Batory” i „Stefan Batory”. Ekspozycję uzupełniają relacje pasażerów i członków załogi, te wspomnienia przypominają klimat lat 60. XX wieku. Figlarowicz-S_4
Od 1961 do 1969 roku Stefan Figlarowicz współpracował z „Kroniką studencką”, fotograficzną gazetą studentów Politechniki Gdańskiej. W 1966 roku wykonał serię zdjęć statku MS „Batory”, który powracał do portu w Gdyni z rejsu do Kopenhagi. Trzy lata później pojawił się na Dworcu Morskim w Gdyni wraz z Niną Smolarz, również fotografem. Wówczas odpływał inny statek – TSS „Stefan Batory”. Udało im się wejść na pokład i sfotografować wnętrze luksusowej jednostki, pasażerów udających się w pierwszy rejs i żegnające ich rodziny. Razem wykonali około 300 zdjęć.

Figlarowicz-S_2
Podróż „Batorym” a później „Stefanem Batorym” w epoce siermiężnego socjalizmu Gomułki należała do luksusów. Na pasażerów czekały ekskluzywne kabiny, basen, sauna, kino, sala gimnastyczna, kort tenisowy i nocny klub. W menu była zupa żółwiowa. Statki wyruszały w trasy wycieczkowe po Morzu Śródziemnym i do portów Wielkiej Brytanii, odbywały rejsy do USA, Kanady, ale pod koniec lat sześćdziesiątych podróż przez Atlantyk  nie miała już sensu. Jeszcze przed rozwojem lotnictwa pasażerskiego rejs„Batorym” na trasie Gdynia – Montreal się sprawdzał, ale w 1971 roku uruchomiono połączenia LOT-u do USA i Kanady. Z czasem to dobiło trasy oceaniczne.

Figlarowicz-S_3
MS „Batory” zbudowany został we włoskiej stoczni w Monfalcone dla przedsiębiorstwa Gdynia – Ameryka Linie Żeglugowe SA. Miał stać się pływającym ambasadorem kultury polskiej, nad jego wystrojem czuwała Podkomisja Artystyczna, w efekcie doszło do współpracy licznego grona czołowych polskich artystów, którzy zaprojektowali nie tylko całe pomieszczenia (salony, palarnie, halle, kaplice, etc.), ale również najdrobniejsze detale, jak np. zastawę stołową i karty dań. Do wybuchu wojny MS „Batory” pływał z Gdyni, przez Kopenhagę, do Nowego Jorku. W czasie wojny został przebudowany i uzbrojony. Stał się transportowcem do przewozu żołnierzy i cywilów, później transportowcem desantowym. Po wojnie jakiś czas pływał do USA, ciekawostką jest to, że w 1950 roku nielegalnie wywiózł ze Stanów aresztowanego tam i zwolnionego za kaucją agenta Kominternu Gerharta Eislera. Później zawijał do Indii oraz do Kanady, od 1969 roku służył jako statek-hotel. Został sprzedany na złom stoczni Yau Wing Metal Junk w Hongkongu. Jego następcą został „Stefan Batory”. Zbudowany został w 1952 roku w Holandii, od 1969 roku pływał na linii Gdynia – Montreal. W 1987, tak jak swój poprzednik, został zamieniony na pływający hotel, a później trafił na złom. Wystawę można ogladać do  23 lutego 2014 roku. 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.