World Press Photo – statystyka

wpph-logo
Zdjęciem Roku 2013 w 57. edycji konkursu World Press Photo została praca Johna Stanmeyera przedstawiająca grupę afrykańskich imigrantów na wybrzeżu Dżibuti próbujących złapać sygnału taniej sieci z sąsiedniej Somalii (kliknij info). Oprócz nagrodzonych prac ciekawa jest statystyka tego prestiżowego konkursu.

Na tegoroczną edycję konkursu nadesłano 98 671 zdjęć wykonanych przez 5754 fotografów. W latach poprzednich dane wyglądały inaczej: w 2012 – 103 481 prac i 5666 fotoreporterów, rok wcześniej 101 254 i 5 247, a w 2011 108 059 i 5 691. Być może powyższe liczby nie robią takiego wrażenia, bo pochodzą z lat ze sobą sąsiadujących. Dla lepszego efektu można podać informacje z edycji rozgrywanej w 2000 roku: wzięło w niej udział 3 981 fotografów, którzy nadesłali 42 215 zdjęć. Zestawiając to z danymi pierwszej edycji konkursu otrzymamy również szokujące porównanie: w 1955 roku zgromadził on 42 fotoreporterów z 11 krajów, którzy przedstawili 301 prac.

Z danych powyższych widać, że zainteresowanych konkursem jest coraz większa ilość fotografów, ale w ostanich latach przysyłają oni mniej zdjęć. Być może preferują zdjęcia pojedyńcze niż zestawy. Warto też pamiętać, że w tym roku zmieniono regulamin konkursu. Stał się on bardziej restrykcyjny w stosunku do procesu przetwarzania plików graficznych czyli postprodukcji.  Było to spowodowane zeszłoroczną dyskusją wokół nagrody głównej dla Paula Hansena. Oponenci zarzucali autorowi zbyt mocne stosowania poziomów i tonowanie zdjęć. Nowy regulamin był podstawą do odrzucenia około 8% prac w rundzie przedfinałowej.

Canon-EOS-1D-X_1
Na koniec sprzęt którym posługują się fotoreporterzy. Wśród osób nagrodzonych zwyciężyła marka Canon i jej trzej główni przedstawiciele: Canon EOS-1D X, EOS 5D Mark III oraz EOS 5D Mark II. Aparatami  Canona fotografowano dwa razy częściej niż Nikona. „Żółty gigant” był reprezentowany przez model D700 i D800, bardzo mało osób wykonywało zdjęcia „trójką” (D3, D3X) i „czwórką” (D4). W zestawieniu zwraca uwagę udział lustrzanek typu „entry level” (wprawdzie niewielki), oraz brak zainteresowania fotoreporterów markami konkurencyjnymi do Canona i Nikona.

WPP-statistcs

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.