Kielecka Szkoła Krajobrazu w Pińczowie

Kielecka-Szkola-Krajobrazu1
Do Pińczowa jest dość daleko, ale gdyby ktoś był w pobliżu to warto zobaczyć wystawę „Kielecka Szkoła Krajobrazu” która jest prezentowana w Galerii Belweder Samorządowego Centrum Kultury do końca miesiąca.

Kielecka Szkoła Krajobrazu to szerokie i proste spojrzenie na krajobraz, w którym fotografowie dostrzegli, wyodrębnili i udokumentowali linie oraz struktury matematyczno-geometryczne. To sławne “kieleckie pasiaki” oraz “szachownice pól” tak charakterystyczne dla świętokrzyskiego krajobrazu. Ruch został zapoczątkowany przez kilku fotografów z Kielecczyzny m.in. Pawła Pierścińskiego, Janusza Buczkowskiego, Wacława Cisłowskiego, Tadeusza Jakubika, Jerzego Kamodę, Jana Spałwana i pochodzący z Pińczowa Andrzeja Pęczalskiego. Pomysł, który zrodził się w „Grupie Roboczej” Świętokrzyskiego Towarzystwa Fotograficznego w Kielcach, został zrealizowany z żelazną konsekwencją. Nazwa „Kielecka Szkoła Krajobrazu” została po raz pierwszy użyta przez Jana Sunderlanda podczas Pierwszego Biennale Krajobrazu Polskiego w Warszawie w 1963 roku, który zaobserwował jednolitość stylistyczną ich fotografii. Za „złoty okres” uważane są lata sześćdziesiąte (1962-1968) i siedemdziesiąte XX wieku. Autorzy poszukiwali najbarwniejszych momentów zmienności kształtów i nastrojów kieleckiej ziemi, jej ładu i chaosu, dźwięku i rytmu, kapryśnej fantazji.

Kielecka-Szkola-Krajobrazu2
Na wystawie jest pokazywanych 20 czarno-białych prac, odmienne, od powszechnie obowiązującego, traktowanie tematu, pejzażu i krajobrazu, dalekie od zabiegów formalnych i manipulacji. Wśród nich są fotogramy przedstawiające pocięły świętokrzyski pejzaż w kratownice, zbudowane z prostych figur geometrycznych: prostokątów, kwadratów, trapezów, rombów, trójkątów, czasem z nieregularnych płaszczyzn przypominających formy fantastycznych struktur biologicznych. Na zboczach pagórków rozłożyły się dywany roślinne, zaorane pola o dominującym wyglądzie pól szachowych. Silnie pofałdowanym pejzażu linie przebiegają raz prosto, niekiedy skośnie, najczęściej faliście, Widzimy wycinki elipsy, paraboli, sinusoidy czy łuk koła. Unikatowe kadry, znakomite, wpisane w historię sztuki mistrzowskie ujęcia.

Kielecka-Szkola-Krajobrazu3
Paweł Pierściński, jeden z twórców KSK napisał kiedyś: „…Po raz pierwszy w dziejach fotografii polskiej aparat fotograficzny posłużył do badania krajobrazu i analizowania jego struktury utworzonej przez rolnika”…

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.