Nowy Świat

Wasaznik-M_nowy1
Od 28 marca w Galerii Obserwacja w Warszawie będzie można oglądać wystawę fotografii Michał Wasążnika pt. Nowy Świat. Ekspozycja pokazuje czasy polskiej reformacji gospodarczej we wczesnych latach 90.

Autor od lat siedemdziesiatych był związany z radykalnym środowiskiem artystycznym w Polsce. Fotografował spektakle Tadeusza Kantora oraz muzyków na Jazz Jambore w Warszawie, później zainteresował się polską sceną muzyki alternatywnej i dokumentował warszawską scenę punk i reggae pierwszej połowy lat 80. Później osiadł w Norwegii, w 1990 roku po raz pierwszy odwiedził Polskę kilku latach emigracji. Powracał tu kilkakrotnie i stworzył panoramę polskiej transformacji gospodarczej.

Wasaznik-M_nowy3
W tym czasie nasz kraj przeszedł bardzo poważne zmiany ustrojowe. Okrągły Stół umożliwił rozpoczęcie pokojowego i ewolucyjnego procesu demokratyzacji Polski. Były też ciemne strony zmian – w pierwszych latach widoczne były potężne fale upadłości, likwidacji i przejęć. Pojawiło się bezrobocie, które w roku 1994 osiągnęło niewiarygodny poziom prawie 17% ludności aktywnej zawodowo. Dokonywała się też degradacja ekonomiczna wielkiej masy gospodarstw domowych wskutek utraty oszczędności, wzrostu kosztów utrzymania i spadku dochodów.

Wasaznik-M_nowy5
Dokumentując przemiany zachodzące w kraju we wczesnych latach 90., Wasążnik nie zachwyca się kapitalizmem i rezygnuje z efektownych, ikonicznych ujęć. Handel, polityka, konsumpcja, seks i bieda budują niewesoły obraz świata polskiej transformacji. Stan przejściowy między PRL-em a kapitalizmem ilustruje hasło „Tego wyboru będziemy żałować”, które zdaje się być klątwą rzuconą na państwo niekończących się wyborów prezydenckich, parlamentarnych i samorządowych oraz społeczeństwo, od którego władza odwróciła się plecami.

Wasaznik-M_nowy2
Wasążnik wchodzi głęboko w tkankę społeczną, ukazując początki rodzimego kapitalizmu. Miasta z okresu narodzin społeczeństwa obywatelskiego wypełnia „polski syf”. Transformacyjne fotografie Wasążnika ukazują syf jako kategorię estetyczną, której trwałymi cechami są kałuże, błoto z koleinami, krzywe, popękane chodniki, jezdnie i krawężniki oraz kraty i ślady po zdartych plakatach. Zniszczona fasada warszawskiego hotelu Bristol wiernie oddaje stan polskiej gospodarki po wyjściu z komunizmu.

Wasaznik-M_nowy6
Trzecia Rzeczpospolita nie jest całkowicie niepodległa. Wasążnik dyskretnie akcentuje parę spacerujących przy dworcu w Szczecinie żołnierzy radzieckich stacjonujących w Polsce, sołdackie czapki na bazarze oraz napis na asfalcie „Ruskie czołgi do Wołgi”. Polskie społeczeństwo AD 1990 w obiektywie Wasążnika jest jeszcze homogeniczne, lecz biedni przybysze z Rumuni są już forpocztą Wietnamczyków, którzy wkrótce wypełnią bazary i otworzą swe bary, zmieniając nawyki kulinarne między Odrą a Bugiem.

Wasaznik-M_nowy4
Wernisaż odbędzie się 28 marca 2014, godz. 19.05, ekspozycję będzie można oglądać do 4 maja 2014.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.