Zakończyły się targi Film Video Foto 2014. To największa i jedyna fotograficzne impreza wystawowa w Polsce, w tegorocznej edycji było mniej stanowisk niż w zeszłym roku. Targi zostały zdominowane przez drobne akcesoria produkcji chińskiej, fotoksiążki i flycamy, gdyż duże firmy oprócz Canona, Sony i Epsona zbojkotowały imprezę. Rolę przedstawicieli największych firm pełnili lokalni dystrybutorzy i dziennikarze magazynu Digital Foto Video, na których stoisku zobaczyć można m.in. sprzęt Nikona, Fujifilm czy Sigmy.
W trakcie targów przyznano Medale dla najlepszych produktów i usług foto-wideo. Wystawcy mogli zgłaszać swoje propozycje w trzech kategoriach: sprzęt i usługi fotograficzne, sprzęt wideo-filmowy oraz album, foto-książka, oprawa. Nagrodę główną w pierwszej kategorii zdobyła ciągle zmieniajaca nazwę krakowska firma Delta (Foto-tip, obecnie Next 77) za studyjną lampę błyskową produkcji koreańskiej Quantuum Up oraz Epson Europe za 6-kolorową drukarkę SureLab D700. Canona Polska uhonorowano za „pancerny” kompakt PowerShot D30, firmę Alstor za monitor ColorEdge CG277. W kategorii sprzęt wideo-filmowy wyróżniono: Blackmagic Pocket Cinema Camerę, Canona XA 25, Sony FDR-AX1, Blackmagic Production Camerę 4K, Convergent Odyssey 7Q oraz panel LED Akurat Lighting DL3120. W najmniej interesujacej kategorii album, foto-książka, oprawa przyznano medale i wyróżnienia takim firmom jak Najlepszefoto.pl, Druga Strona Czerni, ALBUMYART, digitalalbum.pl.
O ile nagrody w kategorii sprzęt wideo-filmowy nie budzą zastrzeżeń, to w pierwszej wszystkie uhonorowane produkty są chyba nieporozumieniem. Jak można bowiem porównywać studyjną lampę błyskową z zaawansowanym technologicznie aparatem? Powinny być stworzone oddzielne kategorie, ale należy sądzić, że np. do takiej jak „bezlusterkowiec” zgłoszonych produktów byłoby wtedy niewiele. Z tym zagadnieniem wiąże się również sprawa zgłaszanego sprzętu – organizatorzy imprezy nie poinformowali ile było do oceny np. studyjnych lamp błyskowych. Czy Quantuum Up (w domyśle model 200 i 300) okazał się lepszy od Broncolora, Bowensa, Elinchroma? Należy przypuszczać że nie było innych kandydatów. Podobnie z nagrodą dla Canona PowerShot D30. Czy nie było też innych konkurentów? A jak z obiektywami, czy nie zgłoszono żadnych modeli? Przecież w ostatnich miesiącach został pokazany m.in. Voigtlander Nokton 25mm F0.95 Type II, Tamron 16-300 mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro, Tamron 28-300 mm F/3.5-6.3 Di VC PZD, Tamron SP 150-600 mmf/5-6,3 Di VC USD, czy cała rodzina Samyang. Należy przypuszczać, że problem polega na tym, że na targach były nieobecne wszystkie większe firmy fotograficzne: Fujifilm, Olympus, Nikon, Ricoh-Pentax itd. Nie zgłosiły więc żadnych swoich propozycji. Pod tym względem nagroda wydaje się dyskusyjna.
Z powyższym zagadnieniem związana jest pośrednio trzecia kategoria. Otóż, targi stają się miejscem prezentacji małych firm, w tym roku dużo było producentów albumów i foto-książek. To dla nich stworzono tą grupe nagród, należy sądzić, że w przyszłości jak pojawi się spora ilość wytwórców np. dronów które można wykorzystać w rejestracji obrazu, to kategoria nagród „najlepsze drony” powstanie.
Byłem na targach w sobote i widziałem dużo ludzi. Podobno w czwartek i piatek nie było ich zbyt wiele. Sprzęt Nikona był na stoisku czasopisma DFV i robili wspólną akcję, Był też Pentax, Olympus, Fuji i Samsung ale na stoiskach firm zajmujących się sprzedażą internetową (taka firma jak fotoaparaciki.pl albo coś podobnego). Tak więc nie tak zupełnie żle