Kodak Professional BW400CN

Kodak-BW400CN_1
Kolejny materiał halogenosrebrowy przechodzi do historii. Tym razem zostanie zaprzestana produkcja czarno-białego, chromogenicznego filmu Kodak Professional BW400CN. Ostatnio podobną decyzję podjęto w stosunku do Fujifilm Neopan 400 Presto i Fujicolor PRO 400, wcześniej z rynku zniknęły inne materiały Kodaka: T-Max P3200, E100VS, E100G, oraz Elite Chrome Extra Color 100.

Komunikat o zaprzestaniu produkcji był lakoniczny i brzmiał następująco: „…ze względu na stały spadek sprzedaży i zainteresowanie klientów firma Kodak Alaris podjęła decyzję o zaprzestaniu produkcji filmu Kodak Professional BW400CN. Produkt powinien być nadal dostępne na rynku przez okres do sześciu miesięcy w zależności od zapotrzebowania. Nasz wyjatkowy materiał był adresowany do profesjonalnych fotografów, jak i zwykłych konsumentów, ale biorąc pod uwagę znaczny spadek zamówień byliśmy zmuszeni do podjęcia tej decyzji”…

Kodak-BW400CN_2
Kodak Professional BW400CN został pokazany 20 lutego 2004 roku i zastąpił dwa materiały: Kodak Professional Portra 400BW oraz Kodak Professional T400CN. Materiał był (jeszcze jest) dostępny w ładunkach 135, 120 i 220. Jest czarno-białym filmem chromogenicznym czyli takim, w którym obraz tworzony jest w procesie wywoływania z barwników, a nie – tradycyjnie – z cząstek srebra. Budowa emulsji oparta jest na płaskich tzw. kryształach T, dzięki czemu materiał wykazuje bardzo drobne ziarno i dużą zdolność rozdzielczą jak na negatyw o czułości ISO 400. Można go naświetlać w zakresie od ISO 50 do 1600, ma bowiem bardzo dużą użyteczną skalę naświetleń i odznacza się dużą tolerancją na błędy ekspozycji. Wywołuje się w go standardowym procesie barwnym C-41 bez potrzeby jego modyfikacji – a więc w przepisowym czasie wywoływania 3 min 15 s i temperaturze 37,8 stopni C. Przy prawidłowym naświetlaniu precyzyjnie przekłada barwy na odcienie szarości i wspaniale odwzorowuje odcienie skóry. Firma zalecała wykonywanie z niego powiększeń na następujących papierach: Kodak Professional Portra Endura, Supra Endura oraz Ultra Endura. Można też korzystać z Kodak Professional Portra Black & White Paper (RA-4) i Kodak Professional Portra Sepia Black & White Paper. Osoby bardziej wymagające mogły przenieść obraz na Kodak Professional Endura Metallic Paper lub inne materiały, np. transparentne. Materiał miał kilku konkurentów np.Ilford XP2, Kodak ProFoto 400BW, Konica Monochrome VX400.

Decyzję o zaprzestaniu produkcji podjęła firma Kodak Alaris, ale Kodak Professional BW400CN powstał jeszcze za czasów Eastman Kodak. To bardzo symboliczna sytuacja i obrazuje zmiany jakie zaszły w fotografii. Eastman Kodak był wtedy największym koncernem fotograficznym na świecie i miał już problemy finansowe. Zbankrutował, nastepca czyli Kodak Alaris jest cieniem dawnej potęgi. Obecnie zatrudnia około 4700 pracowników w prawie 30 krajach, osiągając przychód w wysokości przeszło 1,3 miliarda dolarów. Dla porównania: w 2004 roku Kodak samą redukcją objął 30 tysięcy pracowników, a osiągał wtedy przychody dziesięć razy większe.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.