Photokina 2014. Start 16 września.

Photokina-2014_3
We wtorek  rozpoczynają się kolejne Międzynarodowe Targi Obrazu – Photokina 2014. Dzisiaj był „dzień prasowy”, praktycznie co godzinę odbywały się konferencje. Swoje nowe produkty pokazał Samsung (godz. 12,00), Panasonic Europe (13,00) i Sony Europe (16,00). Wydarzeniem dnia był, oczekiwany od wielu lat, Canon EOS 7D MKII.

Jutro też należy spodziewać się nowości. Przewidziano pokaz firmy Metz Werke (godz. 10,00), Epson Europe (11,00), Hewlett Packard (13,00). Po południu Międzynarodowe Stowarzyszenie TIPA będzie wręczać swoje nagrody dla najlepszych produktów sezonu 2014-2015. W pewnym sensie to wyznacznik roli i prestiżu targów.

Photokina-2014_1
Photokina-2014_6
Photokina-2014_10
Kilka słów o Photokinie: impreza, która odbywa się co dwa lata, gromadzi wszystkich, którzy liczą się branży fotograficznej, pozwala zaprezentować swoje nowości największym graczom na rynku. Szansę „pokazania się” mają również mniejsze firmy wytwarzające wszelkiego rodzaju akcesoria i produkty okołofotograficzne. Wielu jest producentów z Chin, Korei Płd. czy Taiwanu, pokazują oni wszystko to, co można wykorzystywać w fotografii, a wiele z tych produktów do złudzenia przypomina modele markowych producentów.

Photokina-2014_9
Photokina-2014_5
Photokina-2014_8
Pod względem organizacyjnym każda edycja Photokiny przygotowana jest bardzo starannie.  Targom towarzyszą imprezy odbywające się w centrum miasta, liczne seminaria, warsztaty i wydarzenia specjalne. Dla publiczności jest to okazja, aby zapoznać się z tym, co w fotografi dzieje się dzisiaj i co wydarzy się jutro. Można dotknąć sprzętu, którego nigdy sobie nie kupimy, wypróbować różnych systemów, porozmawiać z producentami, ale także profesjonalnymi użytkownikami poszczególnych marek – ambasadorami marki. Każdy, kto odwiedza Photokinę znajdzie coś nie tylko dla ducha w postaci wielu niepowtarzalnych wystaw słynnych fotografów, ale i dla ciała bo na każdym kroku pełno jest restauracji i kawiarenek. Wizualnie, tegoroczne targi, nie będą się zbytnio różniły od poprzednich. Tylko sprzęt będzie inny. Nadal będą królowały stoiska wielkich firm, o tej samej lub bardzo zbliżonej powierzchni. Zwiedzający otrzymają różne gadżety reklamowe: długopisy, smycze, baloniki, katalogi i prospekty, itp. Sesje zdjęciowe z pięknymi dziewczynami przyciągną zwiedzajacych. Od wielu lat nieodłacznym elementem targów jest pokaz Niemieckiego Stowarzyszenia Hodowców Ptaków Drapieżnych (zdjęcie poniżej). Zawsze cieszył się dużym zainteresowaniem.

Photokina-2014_6
Jednak od paru lat można odnieść wrażenie, że zainteresowanie targami słabnie. Jest mniej zwiedzajacych, część hal wystawowych pozostaje zamknięta. Starzy „bywalcy” narzekają, że obecna formuła to już nie to co było dawniej, że wraz z nowymi budynkami znikł „duch” dawnej Photokiny (tu wyjaśnienie – w 2006 roku doszło do „rewolucji” – dotychczasowe budynki zostały sprzedane albo zburzone, na ich miejscu pojawiły się hangary których największą zaletą jest to, że są funkcjonale. Znikła np. legendarna, zlokalizowana nad brzegiem Renu hala targowa, wykupiła ją niemiecka telewizja RTL i przekształciła ją w studia telewizyjne. Poniżej zdjęcia). Nie da się ukryć, że impreza w 2010 roku była mniejsza od tej z 2008 roku, a ta z kolei cieszyła się słabszym zainteresowaniem niż poprzednia. Gołym okiem widać, że wraz ze zmianą sytuacji rynkowej zmieniają się także charakter i znaczenie targów. Kiedyś jechało się na nie po to, aby zobaczyć nowości. I nowości te rzeczywiście były pokazywane. Teraz większość informacji dostępna jest w internecie.

Photokina-2014_4
Mimo różnych mankamentów, Photokina nadal stanowi niezwykle dochodowy biznes dla organizatorów. I mimo zmniejszenia wielkości targów, zarabiają oni na wszystkim. Na wynajęciu, powierzchni, opłatach za wszystkie usługi, wpisie do katalogu, no i oczywiście na biletach wstępu dla publiczności.

Photokina-2014_7
Tegoroczna edycja potrwa do 21 września. Dwa lata temu w ogromnym kompleksie Koeln Messe wystawiało się ponad 1200 przedsiębiorstw 45 krajów. Nasz kraj reprezentowało 14 firm i organizacji. Można było odwiedzić np. stoisko warszawskiej ASP, Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, ale także firmy Opus, czy Grawerton.

Atutem tej imprezy jest to, że daje możliwość zaobserwowania trendów w fotografii. W 1998 roku był to APS, w 2000 – fotografia cyfrowa, dwa lata później – usługi sieciowe i elektroniczne kioski. „Przebojem” Photokiny 2008 były foto­książki, później „3D”, oraz „Full HD”. Należy spodziewać się, że w tym roku będzie to m.in. „4K”.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.