World Press Photo odebrało Giovanniemu Troilo nagrodę

wpph-logo
Jury ostatniej edycji konkursu fotografii prasowej World Press Photo odebrało  Giovanniemu Troilo pierwszą nagrodę w kategorii Problemy współczesne. Mamy więc lekkie fotograficze trzesienie ziemii, sytuacja ta pokazuje też wyraźny kryzys tożsamości fotografii prasowej.

Troilo został wyróżniony za serię fotografii „Ciemne serce Europy” („The Dark Heart of Europe”) pokazującej zmiany w poprzemysłowym Charleroi. Już po ogłoszeniu werdyktu pojawiły się pierwsze wątpliwości dotyczące uczciwości fotografa i autentyczności jego prac. Zauważono, że na jednym ze zdjęć wewnątrz pokoju zamontowano lampę błyskową, okazało się też, że uwidoczniona na fotografii osoba jest kuzynem reportera. Na kolejne nieprawidłowości zwrócił uwagę burmistrz miasta twierdząc, że mieszkańcy w rzeczywistości brali udział w pozowanych zdjęciach. Jury World Press Photo odrzuciło te zarzuty jako nieprzekonujące.

Giovanni-Troilo-1
Z kolejnym oskarżeniem pod adresem laureata wystąpił fotoreporter Bruno Stevens. Twierdził on, że jedno z ujęć zostało wykonane nie w Charleroi, ale w innym, położonym 30 kilometrów dalej, miasteczku Molenbeek. Po zbadaniu sprawy okazało się to prawdą. W tej sytuacji jury konkursu uznało, że Troilo przekroczył granice, dopuścił się niedopuszczalnej mistyfikacji, i pozbawiło go nagrody. Środowisko fotoreporterów było tego samego zdania – za dyskwalifikacją Włocha opowiedzieli się zarówno laureaci World Press Photo z poprzednich lat, jak i zdobywcy nagród Pulitzera. Dyrektor World Press Photo Lars Boering oświadczył „…konkurs musi opierać się na prawdziwych historiach, liczy się zawodowa etyka. Musimy sprawdzać i kontrolować miejsca. Teraz złamano zasady i przekroczono granicę”… Z pewnością w takiej sytuacji nowego znaczenia nabierze  sympozjum dotyczące etyki w fotografii które jest planowane jesienia tego roku (zobacz info).

Giulio-Di-Sturco1 Giulio-Di-Sturco2
Ze względu na dyskwalifikację druga nagroda Giulio Di Sturco za zestaw „Chollywood” zostanie przyznana w jako pierwsza. Reportaż pokazuje chiński przemysł filmowy i ambicje decydentów którzy mają zamiar wyprzedzić Hollywood w liczbie produkcji. W tym roku wśród nagrodzonych fotografów znaleźli się także Polacy, między innymi Kacper Kowalski, który został wyróżniony w kategorii projektów długoterminowych za pracę „Efekty uboczne”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.