Jak wygrać konkurs fotograficzny?

Seeing-Beyond-contest
Wojnicki-Konkurs-Fotografic
Wielu słynnych fotografów w pierwszych konkursach fotograficznych nie zdobywało żadnych nagród. Nie zniechęcał ich jednak wynik, próbowali dalej.
Na samym początku zastanówmy się nad odpowiedzią na poniższe pytanie.

Dlaczego warto uczestniczyć w konkursie fotograficznym?

W zasadzie ludzie przystępują do konkursu fotograficznego dla różnych powodów, min.:

1. dla uzyskania możliwości wystawienia swoich prac;
2. aby uzyskać odpowiednią krytykę z ust ekspertów, która pozbawi bezwzględnego subiektywizmu autora;
3. aby zdać sobie sprawę z pewnego określonego standardu obowiązującego w świecie fotografii;
4. aby zapracować na nagrody (nagrody pieniężne mogą być wykorzystane do kupna lepszego sprzętu fotograficznego, o którym od dawna marzyli);
5. aby usatysfakcjonować samego siebie poprzez wspaniałe uczucie zwycięstwa;
6. dla prostej rozrywki, zabawy!

Oasis-Photo-Contest-2014
Powyższe przyczyny przystępowania do konkursów nie wykluczają się wzajemnie, w związku z czym przyczyn może być kilka lub jedna bardziej znacząca. Uczestnik musi pamiętać, że w każdym konkursie fotograficznym jego prace będą konkurowały z setkami, a czasem nawet z tysiącami zdjęć innych osób. W takiej sytuacji zawsze istnieją dwie możliwości; można odejść z nagrodą i uznaniem, akceptacją lub też z „negacją” i brakiem zrozumienia u oceniających. Powinno się jednak pamiętać, że fotografia jest to sztuka, w której nie wystarczy głęboka wiedza teoretyczna ale również, a przede wszystkim długotrwała praktyka. Każde ewentualne niepowodzenie należy zatem odbierać jako naukę i wyciągać wnioski na przyszłość.

KILKA SŁÓW O WSTĘPNYCH ETAPACH KONKURSÓW FOTOGRAFICZNYCH

Fotografia to bardzo szeroka dziedzina. Dlatego też konkursy fotograficzne są przeprowadzane w różnych tematykach i stylach. W większości konkursów na samym początku jest przeprowadzony tzw. wstępny etap oceniania. Celem tej wstępnej rundy jest selekcja prac, które odpowiednio nie pasują do tematu danego konkursu, lub nie odpowiadają określonym normom. Tego typu prace mogą podlegać w dalszym ciągu ocenie, jednak otrzymają one, już tylko jakieś nieznaczące punkty.

Phase-One-photo-contest1
CO SPRAWIA, ŻE PRACA DANEGO FOTOGRAFA WYGRYWA
?

Na samym początku należy zaznaczyć, że w wypadku jakiegokolwiek konkursu fotograficznego ten naprawdę najlepszy fotograf wcale nie musi wygrać, a ten co wygrał wcale nie musi być tym obiektywnie najlepszym. Taka niestety jest prawda – najlepszy fotograf może nie zająć pierwszego miejsca, a ten co je zdobył nie jest tym najlepszym. Fotografia bowiem jest jednocześnie nauką i sztuką. Tak więc różni ludzie różnie postrzegają i oceniają te same prace. Jeżeli zapytamy co to znaczy dobry fotograf, nie otrzymamy jednolitych znaczeniowo definicji. Fotograf, który wygrywa dany konkurs, jest postrzegany jako ten najlepszy w oczach sędziów z punktu widzenia danego miejsca i czasu, otrzymał on bowiem nagrodę za najlepszą fotograficzną pracę w danym temacie, danego konkursu.

Konkurs-Tetenal-European-BW
CO WIĘC TAK NAPRAWDĘ SPRAWIA, ŻE DANY FOTOGRAF WYGRYWA
?

Zwykle zwycięzca jest tym, który pokazuje dobrą technikę, fach, w jego pracach odnajdujemy ekspresję i oryginalność, a wszystko to sprawia (mówiąc realistycznie), że zaspakaja to oczekiwania i preferencje sędziów \ oceniających.
Mimo jednak, że różne są gusta, to prawda jest taka, że potencjalne zdjęcie, które zdobyło pierwszą nagrodę jest w stanie zwrócić i zatrzymać na sobie uwagę, nawet kiedy jest umieszczone pośród setek lub tysięcy innych prac (przynajmniej powinno).

Konkurs-Fotografii-Teatraln
Dobrze by było gdybyś potrafiła \ potrafi
ł:

1. postrzegać otoczenie z unikalnej, oryginalnej i wszechstronnej perspektywy;
2. wyłapywać szczególne, nadzwyczajne a zarazem ukryte momenty, chwile, zjawiska;
3. przedstawiać twórcze i interesujące wykorzystanie filtrów, dostępnej techniki itd.;
4. ukazywać wrażliwość na odmienne jakości i nastroje, rodzaje światła (zarówno naturalnego jak i sztucznego, symulowanego);
5. ukazywać rzeczy zwyczajne tak aby zostały odebrane jako nadzwyczajne.

KILKA RAD ABY ZWIĘKSZYĆ SZANSE NA ZWYCIĘZSTWO 

1. Jeżeli organizator przyjmuje prace w formie powiększeń (tzw. odbitki) to wykonuj je na papierze o wysokiej jakości. Przed ich wykonaniem przekaż swoje oczekiwania operatorowi maszyny lub „kopiście” zaznaczając np. czy pewne elementy mają być rozjasnione
2. Pozostaw biały margines grubości około 2 mm, aby nadać twojej pracy profesjonalnego i schludnego wyglądu;
3. Przedstaw swoje zdjęcia na dobrym jakościowo podkładze (najlepiej czarnym kartonie);
4. Jeżeli jest to możliwe miej na uwadze „smak”, styl, gust oceniających
5. W przypadku zdjęć cyfrowych dokładnie oznacz swoje pliki i przypisz im odpowiednia kategorię np. Imięnazwisko-tytuł.jpg (SMITHJohn-Th esea.jpg). .

Mogą być chwile kiedy będziesz czuł \ czuła, że twoja fotografia jest na prawdę dobra i należy ci się za nią pierwsza nagroda. Ludzie, którzy widzieli twoje zdjęcie nie umieli ukryć zachwytu. Pełna \ Pełen nadziei oddajesz dane zdjęcie do konkursu. Wówczas ma miejsce ta przejmująca chwila: Twoje zdjęcie zostaje odrzucone już we wstępnym etapie oceniania, a wraz z tym zostajesz pozbawiona \ pozbawiony wszelkich nadziei jakie wiązałeś z tym konkursem. Oczywiście jeżeli powyższa sytuacja ma miejsce możesz się czuć niedoceniona \ -y i rozczarowana \ -y. Zadajesz sobie wówczas pytanie: i co teraz?

Przede wszystkim nie wolno ci się poddawać i tracić odwagi. Najważniejszą rzeczą jest to aby móc wrócić do ‘’pustej tablicy’’ i stworzyć kolejne zdjęcie. Jeżeli czujesz, że fotografia to twoja pasja, hobby nie przerażaj się niepowodzeniami. Jeżeli nadal czujesz, że twoja fotografia jest wystarczająco dobra i warta tego aby zdobyła nagrodę, poddaj ją nowemu konkursowi. Dla przykładu, kilka lat wstecz, pewna osoba oddała zdjęcie do ogólnokrajowego konkursu fotograficznego. Jednakże praca ta została prawie natychmiastowo odrzucona we wstępnej selekcji. Autor zdjęcia nie mógł zrozumieć dlaczego tak się stało, podobnie nie mógł tego zrozumieć tłum osób, które były świadkami oceniania prac konkursowych. Mimo dużego rozczarowania autor utrzymał wiarę w dobrą jakość odrzuconego zdjęcia i wysłał je ponownie na następny ogólnokrajowy konkurs fotograficzny co zaowocowało szeregiem nagród i zwycięskich ocen. Po tym fakcie autor zdjęcia wiedział już że gdyby się poddał po pierwszej przegranej to jego zdjęcie nigdy by nie zostało odpowiednio ocenione, oficjalnie uznane za naprawdę dobre.

Dlatego też nie należy przyjmować werdyktu sędziowskiego jako ostatnie zdanie. Rozważ, że to samo odrzucone wcześniej zdjęcie zdobywa konkretną krytykę, jest to pewnego rodzaju zysk. Najważniejsze jest to, żeby nie tracić wiary w siebie, w swoje zdolności. Tak jak to powiedział pewnego razu wielki fotograf, „…. jak tylko twoje zdjęcie jest warte czegoś, z pewnością kiedyś wygra, pewnego dnia zostanie odpowiednio docenione’’.