Zofia Rydet w Galerii Studio

Rydet-Z_studio1
Już za parę godzin w warszawskiej Galerii Studio odbędzie się otwarcie wystawy prezentującej najważniejsze wątki twórczości Zofii Rydet. Zobaczymy m.in. portrety dzieci z cyklu „Mały człowiek”, zestaw „Świat uczuć i wyobraźni”, fotomontaże stworzone z fotograficznych portretów i autoportretów Artystki, należące do serii „Ślady”.

Zofia Rydet od lat 50. czynnie zajęła się fotografią, wtedy to wstąpiła do prężnie wówczas działającego Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego. W 1961 roku pokazała w Galerii „Krzywe Koło” w Warszawie cykl „Mały człowiek”, poświęcony dzieciom. Przyniósł on autorce ogromny sukces, i do dziś pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych w polskiej fotografii.

Rydet-Z_studio3
W 1964 r. Zofia Rydet otwiera kolejną wystawę „Czas przemijanie” na której prezentuje codzienność życia starych ludzi. Dodatkową satysfakcją artystyczną był zestaw fotografii pt. „Obsesje” przyjęty na Wystawę „Fotografii Subiektywnej” w 1968 r. w Krakowie, oraz na wystawie „Fotografów poszukujących” w Warszawie trzy lata później.

Rydet-Z_studio2
Pod koniec lat 60. fotografka zwróciła się ku metodzie fotomontażu. Ta technika pracy stała się jej bardzo bliska i Rydet tworzyła w niej do końca życia. Początkowo zestawiała fragmenty ludzkiego ciała ze starymi domami, wycinkami architektury i pejzażu. Z czasem coraz bardziej rozbudowała swoje kompozycje, kreując często odrealnione i bardzo osobiste wizje. Tak powstał zestaw „Świat uczuć i wyobraźni”, który składa się z 70 fotografii tworzących 15 serii fotomontaży (m.in. „Pejzaże”, „Narodziny”, „Macierzyństwo”, „Oczekiwania”, „Odejścia”, „Zakochani”, „Sentymentalna ballada”, „Zagłada”, „Manekiny”, „Zagrożenie”, „Obsesje”, „Przemiany” i „Nadzieja”). Cykl ten ukazał się jako album ze wstępem Urszuli Czartoryskiej w 1979 roku.

Rydet-Z_zapis4 Rydet-Z_zapis3
Artystka pracę nad „Zapisem socjologicznym” rozpoczęła mając 67 lat. Rydet chciała utrwalić przemijający tradycyjny obraz polskiej wsi, m.in. Suwalszczyzny, Podhala, Lubelszczyzny, Rzeszowszczyzny i Śląska, a także zmieniających się miast. Cykl ten jest uznawany za jedną z największych realizacji fotograficznych ubiegłego wieku. „Zapis” często zestawia się ze zdjęciami powstałymi na zlecenie amerykańskiej Farm Security Administration z lat 30, czy projektem Augusta Sandera dokumentującego w latach 20. XX wieku oblicze społeczeństwa niemieckiego.

W 1980 roku Zofia Rydet pokazała bardziej konceptualny cykl „Nieskończoność dalekich dróg”, ostatnią ważną serią w jej dorobku stała się realizowana na przełomie lat 80. i 90. „Suita śląska”, złożona z kolaży i fotomontaży, zawierających autocytaty z wcześniejszych fotografii (np. z „Małego człowieka”), które artystka połączyła ze sztucznymi kwiatami i wstążkami, tworząc kompozycje o bardzo przestrzennej i rozbudowanej formie.

Wystawa potrwa do 21 lipca 2015 roku.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s