Nagrody EISA 2015-2016 za półtora miesiąca.

EISA-Awards_1
Trwają obrady stowarzyszenia EISA które przyznaje nagrody dla najlepszych produktów branż audio, wideo, kina domowego, samochodowej elektroniki użytkowej, urządzeń mobilnych oraz foto. Jak zwykle, ogłoszenie wyników odbędzie się 15 sierpnia a wręczenie nagród podczas tegorocznych targów IFA w Berlinie.

Wybór najlepszych produktów to właściwie jedyna działalność tego stowarzyszenia. Jest to pewien pomysł na biznes gdyż uhonorowane firmy płacą za prawo posługiwania się logiem nagrody w kampaniach reklamowych. A wszystko zaczęło się skromnie w 1982 roku. Wtedy to w Paryżu spotkało się pięciu zaprzyjaźnionych wydawców magazynów fotograficznych z Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Włoch, aby wybrać aparat fotograficzny roku  (nagrodę zdobyła Minolta X-700). Przez parę lat była jedna kategoria, z czasem doszły kolejne takie jak: Aparat Sezonu, Film Sezonu, Obiektyw sezonu itd. Do stowarzyszenia dołączyły inne czasopisma, organizacja rozrastała się. W 1995 roku liczyła już 29 członków i zaczęto wybierać najlepsze produkty w czterech innych branżach nie związanych z fotografią: wideo, audio, kina domowego, samochodowej elektroniki użytkowej. Obecnie EISA liczy 50 magazynów, ale typowo fotograficznych jest około 25%. Dla porównania: konkurencyjna TIPA (Technical Image Press Association) która istnieje od 1991 roku to stowarzyszenie tylko prasy fotograficznej. W jej skład wchodzi 28 magazynów z 15 krajów położonych na 5 kontynentach. TIPA ściśle współpracuje z kolegami z Camera Journal Press Club reprezentującej 11 magazynów o fotografii w Japonii.

W nagrodach EISA mamy więc olbrzymi rozrzut tematyczny. Obok np. Europejskiego Systemu Głośnikowego występuje Europejski Samochodowy Subwoofer czy Europejski Zaawansowany Kompaktowy Aparat Systemowy. Oczywiście zyskują na tym korporacje których aktywność widać na różnych obszarach. Bez wąpienia takim wygranym jest firma Sony (a także Samsung, Panasonic) którą rok temu ukonorowano za HAP-Z1ES (Europejskie cyfrowe źródło sezonu), FDR-AX100 (Europejska kamera sezonu), KD-65X9005B (Europejski telewizor 4K Ultra HD sezonu), Xperia Z2 (Europejski tablet sezonu) oraz pełnoklatkowego bezlusterkowca Alpha 7R.

W tym roku do wyróżnień jest wielu kandydatów. Pod uwagę jest brany produkt który został wprowadzony na rynek w ostatnim roku. Niestety, w przeciwieństwie do filmowego Oscara, informacje o pretendentach do nagród są okryte ścisłą tajemnicą. Członkowie EISA zgłaszają własne typy, potem następuje dyskusja i głosowanie. Zdarza się, że o przyznaniu nagrody zaważa jeden głos. Warto zaznaczyć że w panelu foto, jak i w innych, kategorie nagród zmieniają się. Parę lat temu zrezygnowano np. z „Europejskiego akcesorium fotograficznego”, czy „Europejskiej fotoksiążki”, przez pewien czas przywrócono „Europejski kompakt z Super Zoomem” i „Europejskie Oprogramowanie Fotograficzne”. Teoretycznie, podstawowe znaczenie przy wyborze ma jakość końcowego produktu lub przydatność danego rozwiązania.

W panelu foto kandydaci będą więc ubiegać się o nagrodę w następujących kategoriach: obiektyw profesjonalny, lustrzanka konsumencka, zaawansowana lustrzanka, profesjonalna lustrzanka, aparat kompaktowy, zaawansowany aparat kompaktowy, kompaktowy aparat systemowy, zaawansowany, kompaktowy aparat systemowy, profesjonalny, kompaktowy aparat systemowy, aparat podróżniczy, aparat filmujący, aparat w smartfonie, innowacja fotograficzna, kamerka, akcesorium foto-wideo, zoom do kompaktowych aparatów systemowych, kompaktowy obiektyw systemowy, zoom, oraz teleobiektyw. Duże szansę na nagrodę ma Olympus OM-D E-M5 II, Tamron 14-150 mm f/3.5-5.8 Di III, Canon EOS 7D Mark II, 5DS, Olympus Tough TG-4, Nikon D5500, D7200, lub D750, Pentax K-3 II, Samsung NX500, Sony Alpha 7R II, Sony Cyber-shot DSC-RX100 IV oraz DxO One. W obiektywach będzie co wybierać – w ostatnim roku pojawiły się takie „szkła” jak Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L II USM, EF 11-24 mm f/4L USM, EF 50 mm f/1.8 STM, Fujifilm XF 16 mm f/1.4 R WR, HD Pentax DA 16-85 mm f/3.5-5.6 ED DC WR, Sigma 24-35mm f/2 DG HSM, Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR, Pentax D FA 150-450 mm f/4.5-5.6 ED DC AW, Olympus M.Zuiko Digital ED 14-150 mm f/4-5.6 II, ED 7-14 mm f/2.8 Pro, ED 8 mm f/1.8 Fisheye Pro.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s