Jest Panasonic Lumix DMC-GX8 i Lumix DMC-FZ300

PanasonicDMC-GX8_3
No i pojawił się Panasonic Lumix DMC-GX8 oraz Lumix DMC-FZ300. Pierwszy aparat otrzymał m.in. podwójną stabilizację obrazu (Dual I.S.), nową matrycę Digital Live MOS o rozdzielczości 20,3 mln. pikseli i może rejestrowac filmy w rozdzielczości 4K.

PanasonicDMC-GX8_2
Obudowa „ósemki” została wykonana ze stopu magnezu i uszczelniona. W środku znajdzielmy migawkę mechaniczną ale jest też funkcja migawki elektronicznej z najkrótszym czasem otwarcia 1/16000 sekundy. Nowy wizjer LVF o rozdzielczości 2,3360 mln.punktów można odchylać w zakresie 0–90 stopni, z tyłu aparatu znajduje się odchylany w poziomie (0–180 stopni) i pionie (0–250 stopni) 3-calowy, dotykowy wyświetlacz LCD. System AF oparty jest na detekcji kontrastu, został on wzbogacono o technologię DFD (Depth From Defocus, polegająca na obliczaniu odległości od obiektu na podstawie dwóch obrazów z różnym poziomem ostrości) która znacznie skraca czas ogniskowania. Dzięki zastosowaniu nowego algorytmu wydajność śledzenia przez AF znacznie się poprawiła.

PanasonicDMC-GX8_1
W DMC-GX8 podwójna stablizacja obrazu dotyczy obiektywu i matrycy. Jest ona kompatybilna z prawie wszystkimi stabilizowanymi obiektywami Panasonic po uprzedniej aktualizacji ich oprogramowania. Aparat ma mechanizm stablizacji obrazu 4-osiowy (poprzednik 2-osiowy), na uwagę zasługuje Venus Engine z czterordzeniowym procesorem który umożliwia szybkie przetwarzanie obrazu w tempie 8 kl./s (AFS) / 6 kl./s (AFC). W połączeniu z nową matrycą i dzięki analizie każdej klatki z uwzględnieniem nie tylko samego koloru, ale także nasycenia i jaskrawości ma być lepsze odwzorowanie kolorów i faktury. Aparat może pracować w zakresie czułości od ISO 200 do 25600 z możliwościa obniżenia do ISO 100.

PanasonicDMC-GX8_4
Jednym z najważniejszych udoskonaleń w porównaniu z modelem DMC-GX7 jest rejestracja wideo w rozdzielczości QFHD 4K 3840 x 2160 przy 25p (50 Hz) lub 24p w formacie MP4, a także w rozdzielczości Full-HD 1920 x 1080 przy 60p (50 Hz) w formacie AVCHD Progressive lub MP4 (MPEG-4 / H.264). Na uwagę zasługują trzy funkcje 4K Photo: 4K Burst Shooting, 4K Burst (Start/Stop) i 4K Pre-burst. Pozwalają one wydobyć ujęcie z kadru z materiału wideo 4K, pierwszy umożliwia nieprzerwane fotografowanie w tempie 30 kl./s przez maksymalnie 29 minut i 59 sekund, a materiał ten można następnie wykorzystać tak samo jak zdjęcia seryjne wykonane z przytrzymanym spustem migawki. Z kolei 4K Burst (Start/Stop) – uruchamia seryjne fotografowanie za pomocą pojedynczego naciśnięcia spustu migawki i zatrzymuje przez kolejne naciśnięcie; taki tryb pracy sprawdza się przy dłuższym oczekiwaniu na najlepszy moment do zdjęcia. Natomiast 4K Pre-burst – automatycznie zapisuje po 30 klatek z sekundy przed naciśnięciem spustu migawki i po nim, dzięki czemu fotograf ma do dyspozycji aż 60 ujęć, z których może wybrać najlepsze.

PanasonicFZ300_1
Z kolei Panasonic Lumix DMC-FZ300 został wyposażony w obiektyw Leica DC 4,5-108 mm f/2,8 (odpowiednik w „małym obrazku” 25-600 mm), 1/2.3-calową matrycę o rozdzielczości 12 mln. pikseli. Warto wspomnieć, że wcześniej oczekiwano, że nowa „trzysetka” będzie miała zoom o mniejszym zakresie. Na uwagę zasługuje 5-osiowa optyczna stabilizacja obrazu, technologia Depth From Defocus oraz możliwość rejestrowania klipów wideo w rozdzielczości 4K (3840×2160 pikseli przy 30 lub 25 kl/s w MP4). Jest też możliwość rejestracji w rozdzielczości HD lub Full HD (w formacie AVCHD lub MP4). Do dyspozycji jest funkcja 4K Photo która w trybach 4K Pre-Burst, 4K Burst i 4K Burst Start&Stop tak jak DMC-GX8 pozwoli wyodrębnić kadr z nagrania wideo 4K.

Warto też wspomnieć, że podczas konferencji prasowej firma Panasonic poinformowała też o pracach nad nową technologią Post Focus („ostrzenie po fakcie”). Pozwala ona na wyostrzenie dowolnego obszaru zdjęcia już po wykonaniu zdjęcia. Z serii zdjęć 4K można wtedy wybrać najlepszy obraz, na którym całkowicie ostry jest właściwy element.

Na razie Panasonic Lumix DMC-GX8 w systemie „pre-order” kosztuje 1199 USD, a Panasonic Lumix DMC-FZ300 599 USD.