Dziesięć lat nieistnienia firmy Konica-Minolta w branży foto

Konica-Minolta-logo1
Równo dziesięć lat temu, 19, stycznia 2006 roku, Konica Minolta Holding Inc. ogłosiła plan wycofania się z działalności związanej ze sprzętem fotograficznym i wywoływaniem filmów.

Do 31 marca 2006 miała zostać zakończona produkcja aparatów cyfrowych i tradycyjnych oraz minilabów (zakładano, że serwis tych urządzeń przejmie  firma Noritsu). Planowano, że z produkcji zostaną wycofywane barwne papiery fotograficzne i negatywy. Konica Minolta postanowiła przekazać firmie Sony „pewną część swoich aktywów” związanych z cyfrowymi lustrzankami jednoobiektywowymi oraz obiektywami. Były to m.in. technologie i patenty niezbędne do opracowywania, projektowania i produkcji cyfrowych lustrzanek jednoobiektywowych kompatybilnych ze stosowanym przez Konica Minolta PI systemem mocowania obiektywów Maxxum/Dynax. Grupa Konica Minolta zamierzała koncentrować się na m.in. technologiach dla firm. Decyzja koncernu pociagnęła za sobą zwolnienia pracowników. Ostatnim aparatem była Konica Minolta DiMAGE Z6

Konica-Minolta-logo2
Tak kończyła się pewna historia fotografii. Należy zaznaczyć, że trzy lata przed powyższą decyzją, dwie japońskie firmy z ogromnymi tradycjami fotograficznymi, Konica i Minolta, postanowiły połączyć swe siły i podpisały list intencyjny w tej sprawie. Nowy podmiot rynkowy nosił nazwę „Konica Minolta Holdings Inc.”, jego prezesem został Fumio Iwai, dotychczasowy prezes Konica Corporation, a wiceprezesem – Yoshikatsu Ota, dotychczasowy prezes Minolta Co. Ltd. Proces unifikacji zakończył się w 1 października 2003 roku, zmieniło się logo holdingu, na którym nowym krojem czcionki „zapisane“ zostały w porządku alfabetycznym obie nazwy firm, a nad nimi umieszczono niebieski owal starego logo Minolty. Za rynek fotograficzny było odpowiedzialnych kilka działów: Konica Minolta Opto (produkcja i sprzedaż elementów optycznych), KM Photo Imaging (materiały fotograficzne – filmy, papiery), KM Camera (aparaty i obiektywy), KM Sensing (produkcja i sprzedaż systemów obsługi fotograficznej). Bliższa współpraca obu firm zaczęła się już wcześniej, wspólnie produkowano niektóre urządzenia biurowe.

Minolta-logo
Minolta została założona w 1928 roku, była firmą należącą kiedyś do “Wielkiej Piątki” producentów sprzętu fotograficznego, w której konkurowała z Canonem, Nikonem, Olympusem i Pentaxem. Pierwszy aparat o nazwie “Minolta” powstał w roku 1932, lustrzanka w dwadzieścia pięć lat później (SR-2). Zawsze była to firma inowacyjna, W 1962 roku pojawił się model SR-7 (pierwsza na świecie lustrzanka małoobrazkowa z wbudowanym światłomierzem CdS), należy też wymienić XM (lustrzanka z automatyką ekspozycji i wymiennym układem celownikowym), XD-7 (pierwsza na świecie małoobrazkowa lustrzanka wyposażona w dwie automatyki ekspozycji). Nie można zapomnieć o lustrzankach serii “X” (X-300, X-500 i X-700) z bagnetowym mocowaniem obiektywów MD, o dość wysokim – jak na tamte czasy – poziomie zaawansowania. Należy też wymienić Minoltę 7000, czy Dynaxy z serii “i” w których zastosowano matrycowy pomiar oświetlenia. Firma była pierwszym japońskim producentem sprzętu fotograficznego, który nawiązał ściślejszą współpracę z producentem europejskim. Powstanie pary: Minolta – Leica spowodowało przepływ w obie strony wiedzy i technologii.

Konica-logo
Z kolei Konica, której nazwa obowiązuje od 1921 roku (wcześniej działała jako Konishi), obok materiałow i chemikaliów fotograficznych, miała też w ofercie sprzęt fotooptyczny i minilaby (np. R1 który pozwala otrzymać powiększenia w formacie od 89 x 127 do 216 x 279 mm). Produkowała kiedyś lustrzanki analogowe (np. Konica FT-1 Motor, Konica Auto-Reflex), aparaty dalmierzowe (Hexar, Hexar RF), aparaty cyfrowe (Konica KD-420Z, Konica Revio KD-500Z, Konica KD-300Z, e-mini), kompakty (Konica Lexio 70, Konica Z-up 135). Firma należała kiedyś do propagatorów systemu APS który próbowano wprowadzać od 1995 roku i który miał wyznaczyć nową drogę rozwoju w fotografii.

Reklamy

One response to “Dziesięć lat nieistnienia firmy Konica-Minolta w branży foto

  1. Ale w innej branży KM radzi sobie świetnie. Wie to każdy, kto wyposażał swoje biuro. Ja nie miałam wątpliwości na jaki sprzęt postawić. http://www.biuro-styl.com.pl/. 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s