Czy będą cyfrowe aparaty Zenit?

Zenit-KM_1
Pojawiły się informacje, że dawna marka Zenit będzie nadal rozwijana. Nie podano w jakiej formie i czy chodzi o aparaty cyfrowe.

Marka Zenit była dotychczas własnością KMZ – Krasnogorskich Zakładów Mechanicznych im. Zwierewa (dawna Fabryka No393). Produkowano w nich (i produkuje się nadal) sprzęt wojskowy tj. lornetki, sprzęt pomiarowy i celowniczy, systemy elektro-optyczne. W czasach ZSRR aparaty fotograficzne były tylko dodatkiem, notabene Zenity wytwarzano także w fabryce BeLOMO w Mińsku (osoby które kupiły takiego białoruskiego Zenita dobrze pamiętają jak traktowano tam jakość produktu). Oprócz Zenitów produkowano też aparaty marki Moskva (1946), Zorki (1948), warto też wymienić mniej znane jak Iskra, Narciss, Junkor, oraz Start (nie mylić z polskim Startem).

ZenitC
Informacja o reaktywacji Zenita która obiegła różne serwisy fotograficzne wygląda raczej na plotkę i chęć zwrócenia uwagi na zapomnianą już chyba markę. Odtworzyć ją i promować chce korporacja Rostek która działa głównie w przemyśle militarnym. Warto zwrócić uwagę, że parę lat temu pojawiła się próba wskrzeszenia marki Horizont (aparaty panoramiczne) która także znajduje się w portolio KMZ. Nic z tego nie wyszło (zobacz artykuł). Podjęcie produkcji wymagało olbrzymich nakładów inwestycyjnych, łatwiej i taniej było już zamówić serię aparatów na Dalekim Wschodzie i brandować dowolnym logo. Tak jak to robi JK Imaging.

Zenit-408-DC
Należy zaznaczyć, że w ostatnim dzisięcioleciu w fabryce KMZ podjęto próby produkcji wspólczesnych Zenitów. Dziesięć lat temu, po analogowych modelach Zenit 412LS i Zenit KM plus, w biurze konstrukcyjnym narodził się cyfrowy kompakt Zenit 605, oraz cyfrowa lustrzanka Zenit 408 znana też pod wersją Zenit 408DF i 408DC. Konstrukcja miała zostać wyposażona w matrycę typu CMOS o rozdzielczości efektywnej 8 mln pikseli. Był też Zenit N1, ale prace nie wyszły poza teoretyczne opracowania. Koszt wyprodukowania okazał się jednak kilkukrotnie wyższy niż analogiczny produkt Nikona czy Canona. Projekt zarzucono, teraz pojawia się kolejna szansa. Ale czy nie jest za późno?

Przykład marki Praktica nie napawa optymizmem.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s