Fotografia Masterclass – wydanie specjalne: Makro

Foto-mastercalss-spec1-16_1
W salonach EMPIK, kioskach i innych punktach sprzedaży jest dostępne wydanie specjalne Fotografia Masterclass. Dotychczas ukazały się numery poświęcone m.in. portetowi i zdjęciom plenerowym, obecne adresowane jest do miłośników makrofotografii.

To dziedzina, która uprawiana na ogół w naturalnym środowisku roślin czy zwierząt, przynosi najwięcej radości latem, na wiosnę i wczesną jesienią, gdy za oknem jest piękna pogoda. Może być też makrofotografia w domu i w studiu, oranżeriach, akwariach czy terrariach w zoo, wymaga to jednak trochę przygotowań.

Foto-mastercalss-spec1-16_3
Foto-mastercalss-spec1-16_6
Z kolei tylko najbardziej wytrwali wybierają się na makrofotograficzne łowy w zimie w poszukiwaniu motywów nie występujących kilka miesięcy wcześniej. Nagrodą za ich determinację bywają ciekawe zdjęcia niektórych gatunków motyli, a w zimie topiących się w słońcu sopli lodu, szronu czy kwitnących przebiśniegów.

Foto-mastercalss-spec1-16_4Foto-mastercalss-spec1-16_9
Obecny numer specjalny FM ma za zadanie wyjaśnienie różnych zagadnień z uwidacznianiem małych przedmiotów czy fragmentów roślin i zwierząt. Czasopismo ukazało się równocześnie z wydaniem „normalnym” ale należy podejrzewać, że będzie dłużej sprzedawane. Całość podzielono na siedem grup tematycznych. Na początku (Wstęp, podstawy, sprzęt) uprządkowano podstawowe wiadomości o makrofotografii i o sprzęcie jaki należy skompletować, Autorzy przypominają, że wiele drobnych motywów z powodzeniem zarejestrujemy przy użyciu zoomów z funkcją makro czy obiektywów standardowych nastawionych na najkrótsze odległości zdjęciowe. Oczywiście najwyższą jakość w makrofotografii dają obiektywy makro, które są specjalnie korygowane do zdjęć z małych odległości i mają mniejszy niż zwykłe „szkła” o tej samej ogniskowej minimalny dystans ostrości. Wspomino także że znacznie tańsze są produkowane specjalnie do celów makrofotografii nakręcane na obiektyw soczewki nasadkowe. Pozwalają zachować pełną współpracę obiektywu z aparatem i nie powodują strat światła tworzącego obraz na filmie. Zmniejsza się minimalny dystans ostrości obiektywu, wzrasta skala odwzorowania, ale obniża się jakość obrazu. Ze sprzętu makro wymieniono też pierścienie pośrednie, konwertery, mieszki, pierścień mocowania odwrotnego obiektywu, oraz pierścieniowe lampy błyskowe. Osobny rozdział poświęcono statywom („Jak wybrać statyw”) aby był on stabilny i uchronił fotografującego przed niebezpieczeństwem poruszenia zdjęć. Aby utrzymać jak największą sztywność konstrukcji statywu autorzy zalecają z jak najmniejszego wyciągu i radzą szerokie rozłożenie trójnógu. O tych wszystkich aspektach technicznych wspomina się dlatego, że dobre przygotowanie sprzętowe i nasza wytrwałość są szczodrze wynagradzane niezwykłymi obrazami.

Foto-mastercalss-spec1-16_5
Po omówieniu terorii i sprzętu przechodzimy do działów mówiących o zdjęciach przyrody ożywionej. Autorzy dużo uwagi poświęcają owadom i motylom, dlatego miłośnicy fotografowania roślin i kwiatów w plenerze mogą się czuć zawiedzeni. Wprawdzie dla nich zostały przygotowane specjalne ćwiczenia studyjne („Martwa natura – warsztaty”), ale nie dowiedzą się z nich że np. ciekawe efekty daje tylne oświetlenie roślin, które najłatwiej uzyskać wczesnym rankiem lub późnym popołudniem, gdy słońce jest nisko nad horyzontem. Kwiaty mają wtedy pięknie nasycone barwy, uwidaczniając często swoją strukturę wewnętrzną, na łodyżkach zaakcentowane zostają drobne włoski, a występująca o tej porze dnia na roślinach rosa dodaje ogromnego uroku zdjęciom. Pocieszeniem może być fakt, że część tych informacji dostępna jest w rozdziale „Podświetlone liście”.

Foto-mastercalss-spec1-16_7
Piąta część Wydania Specjalnego poświęcona jest Mistrzom Makro, na koniec następują dwa działy omawiajace martwą naturę. Autorzy przypominają, że w zdjęciach studyjnych, czy terrariach, do oświetlenia należy przywiązywać bardzo dużą uwagę. Trzeba tak manewrować lampą (lampami) i obserwować światło aby sprawiało ono wrażenie naturalnego. Kwiaty efektownie wychodzą na prostym, jednobarwnym tle, np. własnych liści. Dobrze gdy tworzy ono odpowiedni kontrast barwny (barwy dopełniające) z samym kwiatem. Dużo pisze się o doświetlaniu cieni poprzez odbicie w ich kierunku padającego światła, ekranach oraz o doświetlaniu cieni lampą błyskową.

Foto-mastercalss-spec1-16_8
Podsumowując całość należy stwierdzić, że zaletą magazynu jest strona wizualna. Duże wrażenie budzi artykuł Thomasa Shahana („Zbliżenia ekstremalne”) o fotografowaniu pająków. Warto zobaczyć jego galerię autorską dostępną pod adresem: http://www.thomasshahan.com.

Cena czasopisma wynosi 29,90 zł.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s