Hiroji Kubota w WestLicht Museum.

Kubota-Hiroji_1
Po raz pierwszy w Europie WestLicht Museum prezentuje retrospektywną wystawę zdjęć japońskiego fotografa, członka zespołu Magnum, Hiroji Kubota. Ekspozycja została otwarta w zeszłym miesiącu i już wzbudziła duże zainteresowanie, należy mieć nadzieję, że w końcu trafi do naszego kraju.

Kubota-Hiroji_7
Wystawa składa się z ponad 100 zdjęć które powstały w ostatnim półwieczu, obejmuje więc okres od „gorących” wydarzeń przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, czasów protestów studenckich i zamieszek na tle rasowym aż po reportaże z porewolucyjnych Chin. Ulubionym tematem Kuboty nie są jednak wydarzenia z pierwszych stron gazet, artysta woli raczej angażować się w problemy zwykłych ludzi. Często powraca do swoich znanych stron, możemy więc odnieść wrażenie, że Kubota jest podróżnikiem. Do Birmy zawitał wiele razy, w Chinach spędził prawie siedem lat fotografując. W 1979 roku w tym kraju rozpoczął tournee trwające 1000 dni i wykonał ponad 200.000 zdjęć, Zostały one w 1985 roku opublikowane w formie albumie i były prezentowane na wystawie.

Kubota-Hiroji_8
Kubota-Hiroji_2
Kubota zawsze jest ciekawy drugiego człowieka, często przed jego obiektywem otwierają się społeczności raczej hermetyczne. Na samym początku swojej kariery zdobył zaufanie radykalnej Partii Czarnych Panter, z kolei w Korei Północnej, niedostępnej dla większości fotoreporterów, był w stanie wykonywać zdjęcia masowych uroczystości, czy specjalnych reżyserowanych akademii. Fotografował otoczenie Kim Ir Sena i Kim Jong-ila, jak również zwykłe, codzienne życie w tym komunistycznym kraju. Jego zdolność do odczuwania emocji i uczuć drugiego człowieka jest głęboko zakorzeniona. Wiąże się chyba z przeżyciami z okresu dzieciństwa. Kubota urodził się w 1939 roku w Kanda (Tokio), pamięta więc zniszczenia i głód z końca II wojny światowej. Gdy zajął się fotografią, było dla niego jasne, że od wojny i konfliktów zbrojnych będzie się trzymał z daleka. Niemniej jednak w 1975 roku znalazł się w centrum starcia, gdy był jednym z ostatnich fotografów zagranicznych w Sajgonie przed zdobyciem miasta przez wojska Wietnamu Północnego.

Kubota-Hiroji_4
Kubota-Hiroji_5
Kubota-Hiroji_3
Na początku jego związek z „poważną” fotografią nie wyglądał zachęcająco, nie wiedział co chce w życiu robić. Pod koniec studiów na Uniwersytecie Waseda (studiował nauki polityczne) poznał członków Magnum: René Burri, Burta Glinna, Elliotta Erwitta. Podczas ich wizyty w Japonii w 1961 roku pełnił rolę tłumacza, kierowcy i przewodnika. Gdy chcieli mu za to zapłacić, odmówił. Jedynie zaakceptował kilka prezentów m.in. aparat Leica M3, oraz angielskie wydanie książki „Images a la Sauvette” („Decydujący moment”). To był dla niego przełomowy moment, w 1962 roku, po ukończeniu studiów, przeniósł się do USA. Na lotnisku powitał go Erwitt i wspierał go też w dalszej karierze. Kubota został niezależnym fotografem w 1965 roku, sześć lat później był członkiem samego Magnum.

Kubota-Hiroji_6
Zdjęcia na wystawę zostały wybrane spośród czterech milionów negatywów przez samego Kubotę. Ekspozycja potrwa do 22 maja
.

Zobacz wideo:

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s