Nieznaczny wzrost sprzedaży aparatów cyfrowych.

CIPA-logo
Coś chyba drgnęło w statystykach sprzedaży aparatów cyfrowych. Japońskie stowarzyszenie badające rozwój technologiczny aparatów i kamer CIPA (Camera & Imaging Products Association), opublikowało raport za marzec tego roku. Wynika z niego, że większym zainteresowaniem w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym, cieszyły się aparaty systemowe. Potwierdzono również ciągły spadek sprzedaży kompaktów.

Wzrost nie jest duży i wynosi prawie 150 tys. sztuk, względem 2014 roku lustrzanki i bezlusterkowce sprzedawały się lepiej o 20 tysięcy sztuk. Branża fotograficzna potrzebuje takich wyników, ale „jedna jaskółka wiosny nie czyni”. Może być to tylko chwilowy trend, który za chwile wygaśnie. Warto zwrócić uwagę, że w poprzedni raport CIPA (za luty) mówił, że zarówno kompakty, jak i aparaty z wymiennymi obiektywami zanotowały spadek, w porównaniu z takimi samym okresami w 2015 i 2014 r. Był to też okres gorszy niż styczeń tego roku.

March-2016-CIP_1
March-2016-CIP_2
March-2016-CIP_3
Przy analizie danych warto zwrócić uwagę, że ten rok jest trochę inny gdyż wielkim „nieobecnym” na rynku fotograficznym jest Samsung. Czym więc można tłumaczyć ten niespodziewany „pik” w marcu? Chyba nie większą ofertą nowych aparatów (która i tak była mniejsza niż w 2015 roku), bo dostawy tego sprzętu są dopiero wiosną i nie są uwzględniane w statystyce. Od stycznia do marca zostało zaprezentowanych jedenaście ważnych aparatów systemowych (m.in. Canon EOS 1300D, EOS 80D, Canon EOS-1D X Mark II, Fujifilm X-Pro2, Nikon D5, D500). Analogiczny okres w roku ubiegłym był bogatszy o czternaście modeli (m.in. Nikon D7200, Canon EOS 5DS, EOS 5DS R, EOS 750D, EOS 760D, EOS M3, Nikon D5500), ale wszystkie te nowości nie wpływają na wynik marcowy. Być może większa sprzedaż jest spowodowana premierami aparatów z końca ubiegłego roku (październik-grudzień). Też nie, koniec 2015 roku był słaby (Sony A68, Canon EOS M10), identyczna była końcówka 2014 roku. Wydaje się więc, że za niespodziewaną, większą sprzedaż odpowiedzialne są promocje i duże rabaty przy zakupach.

Raport potwierdza również ciągły spadek sprzedaży kompaktów. W marcu tego roku sprzedano ich o niemal połowę mniej niż dwa lata temu. Głównie są to tanie modele, które nie wytrzymują konkurencji ze smartfonami.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s