Strategia Nikona w Polsce

Nikon-logo-6
Nikon opublikował raport z którego wynika, że w Polsce firma na rok obrotowy 2016/2017 przyjęła strategię „obrony pozycji lidera rynku przy zachowaniu wymaganej racjonalnej rentowności”.

Autorzy opracowania mają więc nadzieję, że pozwoli to utrzymać firmie wiodącą pozycję w segmencie lustrzanek cyfrowych, oraz kompaktów. Raport nie wspomina o bezlusterkowcach, widać, że system Nikon1 chyba nie cieszy się dużym uznaniem. Nikon dąży więc do „podniesienia świadomości marki”, poprawy satysfakcji klienta końcowego, polepszenia serwisu, oraz „właściwie dobranej przez co efektywnej komunikacji ukierunkowanej na grupę zaawansowanych i wymagających fotografów”. Razem z tymi działaniami będzie kontynuowana restrukturyzacja, obecnie trwa fuzja Nikon Polska Sp z o.o. z ustanowioną 4 maja 2016 firmą Nikon Central Eastern Europę (CEE) GmbH z siedzibą w Wiedniu, odpowiedzialną za reprezentowanie i działania Nikona w Europie środkowej i centralnej, w tym w Polsce. Przewidywane jest zakończenie tego procesu w lutym przyszłego roku. Pojawi się więc biuro branżowe Nikon CEE GmbH w Warszawi, które będzie prowadzić działania wykonywane uprzednio (tj. przed dokonaniem fuzji) przez firmę Nikon Polska Sp. z o.o.

W raporcie czytamy również, że w ostatnim roku finansowym (czyli tym który minął w marcu 2016 roku) rynek fotograficzny w Polsce charakteryzował się spadkiem popytu na produkty fotograficzne oferowane przez Nikona i niektórych konkurentów. Firma zanotowała 3-krotne zmniejszenie zysku netto (3,7 mln. zł z 11,1 mln) przy jednoczesnym spadku przychodów i kosztów. Na rynku widać było mniejszą popularność lustrzanek i osprzętu (13,2% spadek ilościowy oraz 8,3% wartościowy), a także kompaktów (spadek 26,3 % ilościowy, 15,9% spadek wartościowy). Segment bezlusterkowców znajdował się w trendzie wzrostowym, ale tylko wartościowo o 10%, jednocześnie wykazując 10% spadek ilościowy w stosunku do poprzedniego roku. Pomimo oczekiwań nie nastąpił znaczny wzrost sprzedaży w sklepach internetowych (spadek wartości o 4,7%) pomimo wzrostu udziału sprzedaży internetowej w rynku do 25,7%. Nadal najbardziej popularnym miejscem zakupów aparatów pozostaje sklep foto, lub supermarket elektroniczny.

rynek-foto2015-16_1
Na tym tle, według danych GFK Polonia, Nikon w ostatnim roku finansowym, był liderem rynku fotograficznego, Najważniejszymi konkurentami byli: Canon, Sony, Panasonic, Olympus i Fujifilm. Ich udział był następujący: Nikon: 32,1% ilościowo, 33,5% wartościowo, Canon: 16,4% ilościowo, 23,6%, wartościowo, Sony: 21,7% ilościowo, 18% wartościowo, Panasonic: 6,1% ilościowo i 7% wartościowo, Olympus: 3,6% ilościowo, 4,6% wartościowo oraz Fujifilm: 3,4% ilościowo, 2,5% wartościowo. W segmencie lustrzanek ilościowo Nikon miał 57,4% (+9,5%) udziału rynku oraz 54,5% (+9%) wartościowo. W segmencie aparatów kompaktowych wyglądało to trochę inaczej.Firma miała pozycję lidera w rynku z udziałem ilościowym 31,9% (+10%), ale pod względem wartościowym (23,5% , wzrost 5,1%) spadła na drugie miejsce.

rynek-foto2015-16_2
Nikon ma więc nadzieję, że w marcu 2017 roku, po podsumowaniu dwunastu miesięcy będzie można stwierdzić, że firma utrzymała pozycję lidera w segmencie lustrzanek i aparatów kompaktowych
.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s