Smartfony zabijają rynek foto. Kolejny wykres


Wiadomo jak jest, kolejne diagramy udowodniają, że smartfony nie tylko zatrzymały rozwój rynku fotooptycznego, ale spowodowały że jest on od paru lat w głębokiej recesji.  Fotograf Sven Skafisk w oparciu o dane Camera & Imaging Products Association (CIPA) stworzył wykres pokazujący to zjawisko.

Jest on na tyle nowatorski gdyż dotychczas dane z ryku foto nigdy nie były konfrontowane z komórkowym. Jesteśmy przyzwyczajeni do pewnych zachodzących zjawisk, informacji że największa sprzedaż aparatów cyfrowych była na przełomie 2010 i 2011 roku. Od tego czasu, zainteresowanie kompaktami zmniejszyło się czterokrotnie, takiego spadku nie odnotowały lustrzanki i bezlusterkowce. Ich popularność jest stała, spadki sprzedaży są na poziomie 10-15 %.  Jednak w porównaniu z rynkiem smartfonów dopiero widać, jak rynek fotograficzny jest mizerny, bo cóż może znaczyć wielkość sprzedaży na poziomie 20 milionów sztuk wobec  1,5 miliarda. Z wykresu wynika też, że bezkorpusowce nie cieszą się popularnością (kiedyś oczekiwano, że zainteresowanie nimi będzie takie samo jak bezlusterkowcami) a także że sprzedaż wszystkich aparatów cyfrowych zmniejszyła się do poziomu z początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Szarym kolorem zaznaczono konstrukcje  analogowe, szkoda, że nie zostało to rozbite na lustrzanki, kompakty i APS. Moglibyśmy wtedy porównać zainteresowanie poszczególnymi segmentami wtedy i obecnie.


Mimo tak dramatycznych danych  z wykresu płynie kilka pozytywnych informacji. Po pierwsze fotografia jest popularna bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Zmienia się tylko urządzenie rejestrujące. W zeszłym roku  98,4% sprzedaży było związanych ze smartfonami, a tylko 0,8% z kompaktami. Lustrzanki stanowiły 0,5%. a bezlusterkowce 0,2% rynku. Można więc wysnuć wniosek że w przyszłości smartfony będą coraz bardziej doskonałe, zostaną wyposażone w zoomy optyczne o dużej krotności, doskonalsze obiektywy i matryce, stabilizację obrazu itp.

Bez odpowiedzi pozostaje jednak pytanie co dalej? Z pewnością nie jest zagrożony rynek zawodowy, tu ze strony smartfonów nie ma konkurencji. Ale podstawą działalności fotograficznych koncernów globalnych nie jest rynek profesjonalny, ale amator. Chyba, że prowadzi się działalność także na innych obszarach.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s