Jak nie należy czyścić aparatu (VIDEO)

Fotograf Yiannis Pavlis był niezadowolony ze swojego Canona EOS 5D Mark II i postanowił go umyć w ciepłej wodzie z dodatkiem detergentów. Aparat odzyskał swój pierwotny blask, niestety elektronika zaczęła szwankować.

Poniższy „samouczek” może być przestrogą dla osób które chcą realizować swoje pomysły bez oglądania się na rady innych osób. Pavlis umył swojego Canona, do aparatu był „podpięty zoom EF 24-105 mm f/4L IS USM. Do czyszczenia korpusu nie należy używać wody, ostatecznie można kupić środki służące do pielęgnacji sprzętu komputerowego.

Należy zaznaczyć, że wcześniej czy później każdy użytkownik cyfrowej lustrzanki zauważy niewielkie skazy i drobne zabrudzenia pojawiające się w tym samym miejscu na każdym zdjęciu. Może to świadczyć o brudnej matrycy, z większością drobnych zanieczyszczeń poradzimy sobie samodzielnie. Nie należy jednak stosować radykalnych metod. Zanim odkręcimy obiektyw, dobrze jest przetrzeć korpus ściereczką nasączoną płynem antystatycznym. Bez względu na rodzaj zanieczyszczenia, warto zacząć od wyczyszczenia sensora „na sucho”, w przeciwnym razie przecierając sensor szpatułką moglibyśmy porysować jego powierzchnię.

Żeby wykonać najprostsze czyszczenie, wystarczy nam zwykła gumowa gruszka lekarska. Umożliwi ona zdmuchnięcie strumieniem powietrza kurzu i drobnych zabrudzeń. Gdy zlokalizujemy kurz czy paproch na sensorze, odkręcamy obiektyw, wybieramy funkcję uniesienia lustra, i naszym oczom powinna ukazać się błyszcząca powierzchnia matrycy. Nie przyglądając się jej zbyt długo, odwracamy aparat przetwornikiem w dół. Czyszczenie w tej pozycji sprawi, że zdmuchnięte zabrudzenia nie powrócą na powierzchnię światłoczułą, oraz zapobiegnie pojawieniu się nowych zagrożeń. Uważajmy też, żeby nie dotknąć gruszką powierzchni matrycy – ślady pozostawione przez gumę mogą okazać się trudniejsze do usunięcia niż sama przyczyna naszej interwencji. Użytkownikom, którzy wolą zainwestować w bardziej zaawansowane rozwiązania, należy zarekomendować profesjonalne gruszki z zamontowanym specjalnym wentylem i filtrem zatrzymującym pył i drobinki. Zwykła gruszka może zasysać zanieczyszczenia do wnętrza i wydmuchiwać je ponownie na matrycę. Innym narzędziem jest elektrostatyczny pędzelek. Wykonany z delikatnych, miękkich tworzyw, nie porysuje powierzchni matrycy i skutecznie zbierze wszelkie niepożądane drobinki. Dobry pędzelek nie powinien też gubić włosków, dlatego na tego typu akcesoriach po prostu nie warto oszczędzać.

Gruszka i pędzelek to podstawa, ale, niestety, nie zawsze się sprawdzą. Gdy mamy do czynienia z bardziej uciążliwymi zabrudzeniami, np. tłustymi plamkami, gruszka i pędzel przygotują nam grunt, ale konieczne będzie też użycie szpatułki i specjalnego płynu. Czyszczenie matrycy na mokro wymaga dużej ostrożności, i to już na etapie doboru odpowiedniego płynu. Zanim potraktujemy delikatną powierzchnię przetwornika tajemniczym płynem, który polecił nam sprzedawca, warto sprawdzić jego działanie np. na zwykłym lusterku. Podobnie jak zrobilibyśmy to w przypadku sensora, przetrzyjmy fragment szklanej powierzchni i sprawdźmy pod światło, czy nie pozostawia smug. Dopiero gdy mamy pewność, że płyn nie „wyrządzi krzywdy” matrycy naszego aparatu, możemy przystąpić do działania. Za pomocą gruszki odkurzamy komorę lustra, a następnie nasączoną specjalnym płynem szpatułką przecieramy delikatnie matrycę (nigdy nie stosujemy samego płynu bezpośrednio na matrycę). Szpatułki powinniśmy znaleźć w zestawie z płynem czyszczącym, jeśli nie, to możemy dokupić je osobno. Nie warto szukać zastępczych rozwiązań typu waciki czy patyczki higieniczne – mogą pozostawiać trudne do usunięcia nitki i włókna. Podobnie będzie z samym płynem.