Foto-Auge Fritz Block


W berlińskiej galerii Alfred Ehrhardt Stiftung dobiega końca wystawa „Foto-Auge Fritz Block. Neue Fotografie. Moderne Farbdias”. Warto ją zobaczyć, czasu pozostało niewiele.

Fritz Block (1889-1955) był bardzo wszechstronną postacią współczesnej fotografii. Jego twórczość obejmuje okres w Niemczech od tak zwanej „Neue Fotografie” późnych lat dwudziestych ubiegłego wieku, do fotografii barwnej lat czterdziestych w Stanach Zjednoczonych. Niestety jego prace nie są szerzej znane, dopiero teraz zdjęcia są udostępniane publiczności.


Obecna wystawa jest pierwszą, przekrojową, retrospektywną ekspozycją twórczości Blocka. Składa się na nią 130 czarno-białych i 20 barwnych powiększeń z oryginalnych slajdów kolorowych. Block zainteresował się fotografią przypadkowo, ukończył architekturę w Karlsruhe, później pracował w Monachium, Darmstadt, Dreźnie i Królewcu, ale w 1921 wraz z Ernstem Hochfeldem w Hamburgu założył biuro architektoniczne. Pod koniec lat dwudziestych XX wieku był gorącym zwolennikiem niemieckiego modernizmu określanego również jako Neues Bauen. Konieczność dokumentowania własnych projektów spowodowała, że w 1929 roku kupił aparat fotograficzny. Była to małoobrazkowa Leica, jego specjalnością stała się fotografia miejska i podróżnicza. Choć nie był profesjonalistą, to czasami jego prace były publikowane w prasie ilustrowanej. Udało mu się zamieścić wiele zdjęć na początku lat trzydziestych w tygodniowym dodatku gazety „Hamburger Anzeiger”, pojawiały się one również w organie Niemieckiego Stowarzyszenia Rzemieślników „Die Form”. Blok wziął udział w kilku wystawach fotograficznych m.in. Internationale Ausstellung Das Lichtbild w 1930 roku w Monachium i Internationale Foto-Ausstellung w Hamburgu w 1932 roku.



Jego fotogramy przyciągają uwagę, Block skupia się na detalach a także m.in. na układzie konstrukcyjnym budynku. Zawsze poszukiwał możliwości wykonania zdjęcia z niecodziennej perspektywy, fascynował go też ruch i żywioł miasta. W Paryżu był pod wrażeniem układu elementów metalowych z których zbudowano Wieżę Eiffla i żywotnością bulwarów i rynku hurtowego w Les Halles. W Berlinie patrzył na wieżę radiową z niezwykłej perspektywy, z kolei w Marsylii skorzystał z specjalnego wózka (Transporter Bridge), aby sfotografować widok z góry. Na Lazurowym Wybrzeżu rejestrował leniwy wypoczynek na plaży. Szczególnie owocna okazała się jego podróż do Stanów Zjednoczonych jesienią 1931 roku. Mimo, że sam pochodził z kosmopolitycznego Berlina uderzyła go obecność tak dużej ilości przedstawicieli innych ras. W Nowym Jorku, Block sfotografował panoramę Manhattanu, Broadway, Empire State Building, oraz Most Brookliński. Z Detroit pochodzi seria zdjęć fabryki Forda. W 1933 roku wziął udział w locie Zeppelina do Brazylii, a dwa lata później stworzył serię zdjęć z londyńskiego Petticoat Lane Market.



Niestety, jego kariera w Niemczech kończyła się. Block podlegał Ustawom Norymberskim, od 1933 roku nie mógł nie tylko publikować swoich zdjęć w prasie niemieckiej, ale także pracować zawodowo jako architekt. Pod koniec 1938 roku wyemigrował do USA i osiadł w Los Angeles. Fotografia stała się jego jedynym zajęciem. W latach 40. XX wieku nawiązał współpracę z Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku, pojawiła się seria barwnych slajdów przedstawiających m.in. nowoczesną architekturę w Kalifornii. Zmarł w styczniu 1955 roku w Los Angeles.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.