Yashica reaktywacja?


W czasach fotografii analogowej Yashica należała do czołowych marek sprzętu fotograficznego. Znikła jednak z rynku w ubiegłej dekadzie, teraz pojawiła się intrygująca zapowiedź powrotu.

Historia marki zaczęła się 1949 roku, w Nagano. Powstała wtedy firma Yashima Seiki, na początku produkowano komponenty do zegarów elektrycznych. Pierwszy aparatem była średnioformatowa lustrzanka dwuobiektywowa Yashimaflex, w 1958 roku zmieniono nazwę producenta na Yashica Company Ltd. Na początku współpracowano z największym i najbardziej renomowanym wytwórcą obiektywów w Japonii – Tomioka Optical Co. W końcu firmę kupiono. W latach siedemdziesiątych nawiązano kooperację z niemieckim Zeissem, powoli wycofywano się z lustrzanek dwuobiektywowych, skupiając się na jednoobiektywowych i kompaktach. Pojawiła się cała rodzina aparatów serii FX: FX-1 (1975) i FX-2 (1976), FX-3 (1979), FX-7 (1979), FX3 Super 2000, itd. W październiku 1983 Yashica Company Ltd. została przejęta przez koncern Kyocera. Z tego okresu pochodzi nie tylko m.in. Yashica 108 MP, Yashica 109 MP, ale także, wyposażona w znakomity obiektyw Carl Zeiss T* Tessar 35 mm f/ 3.5, Yashica T5. Jednak producent nie poradził sobie w czasach rozwoju fotografii cyfrowej, mimo, że pojawiały się takie prototypy jak Contax N Digital z pełnoformatowym elementem CCD o rozdzielczości 6,29 miliona pikseli. Nasilająca się konkurencja oraz powstanie koncernu Konica-Minolta doprowadziły w 2005 roku do zatrzymania produkcji aparatów marki Contax, oraz Yashica. W 2008 roku Kyocera sprzedała prawa do znaku towarowego Yashica grupie inwestycyjnej MF Jebsen majaca siedzibę w Hong-Kongu. Co jakiś czas w sklepach pojawiały się aparaty Yashica (np. cyfrowy kompakt podwodny EZ UW-5), ale rozpoznawalność marki słabła.


Zdumiewa więc chęć powrotu na rynek fotograficzny, tym bardziej, ze sprzedaż aparatów cyfrowych spada. Z produkcji analogowych na masową skalę trudno się utrzymać. Niedawno w sieci pojawił się krótki film „The Silence of Story“ w którym zapowiadany jest „nadchodzący rozdział marki Yashica“. Nie do końca wiadomo, czy ma to oznaczać nowe konstrukcje, czy raczej skupienie się na historycznych modelach.

Zobacz wideo:

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.