Szara strefa. Kilka wskazówek Canona


Firma Canon opublikowała informator omawiający zakupy sprzętu w internecie. Autorzy opracowania przestrzegają przed „niesprawdzonym źródłem który może skutkować poważnymi konsekwencjami” i zachęcają do odwiedzania tylko autoryzowanych sklepów.

Dwadzieścia lat temu tzw. szara strefa była istotną bolączką dla wielu dużych firm fotograficznych takich jak Agfa, czy Euro-Color. Sprowadzane z zagranicy filmy i aparaty poza oficjalnym kanałem dystrybucji były tańsze, w kioskach można było kupić np. negatywy Fujicolor Super HR II w opakowaniach przeznaczonych na rynek azjatycki, czy papier Kodaka importowany dla fotografów nie przez Foto-World tylko przez firmę Best. Z biegiem lat rynek cywilizował się, a po wejściu Polski do Unii Europejskiej „szary import” od sąsiadów stał się niemożliwy. Pojawiła się jednak okazja zakupów w sieci.

Najnowsze badania pokazują, że już ponad połowa polskich użytkowników Internetu robi tam zakupy. Kupujemy niemal wszystko – od artykułów spożywczych, po bardzo drogą elektronikę konsumencką. Jeśli decydujemy na nabycie przez Internet lustrzanki lub bezlusterkowca o wartości nawet kilku tysięcy złotych, warto dokładnie sprawdzić pochodzenie nowego aparatu. W informatorze Canona podkreśla się, że dotyczy to produktów importowanych spoza europejskiej dystrybucji, nieprzeznaczonych do sprzedaży na rynkach państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz Szwajcarii. Kupując w nieautoryzowanych, niesprawdzonych sklepach internetowych, łatwo natknąć się na aparaty i obiektywy oferowane po dużo niższych cenach niż rynkowa. Na pierwszy rzut oka taki produkt może wydawać się pełnowartościowym towarem, ale okazyjnie niska cena powinna wzbudzić naszą czujność. Wśród konsekwencji związanych z zakupem z tzw. szarej strefy wymienić można m.in. brak gwarancji w autoryzowanych serwisach, możliwość naliczenia dodatkowych opłat importowych i celnych, a także problemy z reklamacją lub zwrotem towaru lub pieniędzy. Najpoważniejsze z zagrożeń, jakie niesie za sobą zakup sprzętu fotograficznego od niesprawdzonych dostawców to niepełna ochrona gwarancyjna, ograniczone prawa konsumenckie w przypadku zwrotu towaru czy brak możliwości zarejestrowania produktu w promocjach typu Cashback.


Firma Canon podkreśla więc, że jej sprzęt kupione w „szarej strefie” nie jest objęty lokalnym serwisem gwarancyjnym. W ustaleniu tego faktu pewną wskazówką może być siedziba sprzedawcy – jeżeli znajduje się poza Europą, to uzyskanie pomocy nie podlega lokalnym przepisom gwarancyjnym. Wówczas usługi naprawcze mogą być realizowane tylko przez nieautoryzowane punkty serwisowe. Należy też zwrócić uwagę, że aparaty i obiektywy zakupione poza oficjalnym kanałem dystrybucji mogą zawierać elementy innych dostawców, przez co nie spełniane są wymogi lokalnego prawa, a dołączone oprogramowanie może nie działać prawidłowo w danym regionie. Sprzedawcy towarów w szarej strefie często też dostarczają nieoficjalne lub nieczytelne kopie podręczników lub wersje w innych językach.


Pochodzenie aparatu czy obiektywu Canona można sprawdzić po numerze seryjnym widocznym na korpusie. W przypadku zakupu online, najlepiej uzyskać od sprzedawcy właśnie numer seryjny produktu i przesłać go bezpośrednio do producenta na adres szarastrefa@canon.pl lub odwiedzić dedykowaną stronę http://www.canon.pl/kupuj-odpowiedzialnie.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.