Krótka historia firmy Kodak. Zobacz film


Kodak był kiedyś najpotężniejszą firmą fotograficzną na świecie. Jednak w 2012 roku roku zgłosił przed nowojorskim sądem wniosek o ochronę przed wierzycielami, później podjął decyzje że zamierza całkowicie wycofać się z rynku dedykowanych urządzeń fotograficznych. Jeśli chcesz lepiej zrozumieć, co stało się z kultową marką, obejrzyj świetny, 12-minutowy film popularnego kanału YouTube Company Man.

Nazwa Kodak była kiedyś synonimem aparatów i filmów, przez prawie sto lat inżynierowie tego koncernu byli innowatorami w fotografii. Kodak był jednym z pionierów fotografii elektronicznej, już w 1975 roku w laboratoriach firmy opracowano pierwszy na świecie aparat cyfrowy. W jednym z wywiadów dla BBC Don Strickland, były wiceprezes stwierdził, że w 1992 roku Kodak mógł masowo wypuszczać na rynek „cyfrówki”, ale nie było zgody w zarządzie na taką decyzję w obawie o „podkopywanie podstawy przychodów firmy”. Filmy halogenosrebrowe generowały potężne zyski i były wtedy pod specjalną ochroną. Trudno w to teraz uwierzyć, ale w połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych 90% sprzedawanych filmów pochodziło od Kodaka, firma miała też 85% rynku aparatów fotograficznych. Ale w końcu nadeszła era fotografii cyfrowej, która zaczęła odbijać się negatywnie na zyskach Kodaka. W 2004 r. znikł on z indeksu Dow Jones (30 największych przedsiębiorstw), później wartość giełdowa firmy spadła z 31 miliardów dolarów w 1996 r. do zaledwie 150 milionów. Pod koniec roku akcje „żółtego giganta” obniżyły się do tego stopnia, że agencja ratingowa Moody’s uznała te papiery wartościowe za „śmieciowe”. Kodak już na przełomie 2003 i 2004 roku rozpoczął „wewnętrzny proces naprawczy”, podjął decyzje wstrzyjmującą rozwijania technologii APS i zaprzestania produkcji analogowych kompaktów w USA i Europie Zachodniej. Zamknął 130 laboratoriów, oraz 12 fabryk z liniami produkcyjnymi filmów i papierów. Na niektóre znalazł kupców m.in. jego fabryka żelatyny stała się własnością holenderskiego koncernu spożywczego Vion Food Group. Przeprowadzono też redukcje personelu, zmiany doprowadziły do poprawy finansów. W 2007 r. firma miała w końcu niewielki zysk netto w wysokości 676 mln dolarów, Kodak zdecydował się też połączyć dwa działy: Konsumencki (aparaty, ramki do zdjęć i inne produkty B-2-C) z większym Komercyjnym (poligrafia). Ale potem przyszedł kryzys gospodarczy, akcje Kodaka poleciały w dół: 16,90 (VIII 2008); 2,24 (III 2009); 0,69 USD (23.12.2011). Firma próbowała się ratować i sprzedawała kolejne swoje przedsiębiorstwa. Pod koniec września 2011 roku aktywa „żółtego giganta” były warte 5,1 mld dol. (do których zaliczono głównie patenty), zaś długi – 6,75 mld dol.

Obecny Kodak to zaledwie cień dawnego koncernu, historia firmy często jest omawiana na zajęciach z zarządzania.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.