Pentax. Brak planów i pomysłów


Marka Pentax nie należy do czołowych, niestety jej właściciel nie ma chyba pomysłu na rozwój. W tym roku pojawił się zaledwie zoom HD Pentax-D FA 70-210 mm f/4 ED SDM WR, w zeszłym było podobnie. Nic nie wiadomo co z nowymi aparatami.

Producent wciąż nie zaprezentował pełnoklatkowego bezlusterkowca, w ofercie firmy nie ma tego typu aparatu z matrycą APS-C. Z lustrzankami cyfrowymi jest też posucha, ostatnim pokazanym modelem był K-1 Mark II który pojawił się w lutym 2018 roku. Później zaległa cisza. A konkurencja czuwa, Nikon który przez wielu entuzjastów marki był oskarżany przespanie ery bezlusterkowców pokazał świetną serię Z. I ją rozwija, Canon zachowuje się podobnie. Liderem pozostaje oczywiście Sony.


Można więc odnieść wrażenie, że Ricoh (właściciel marki Pentax) uważa, że użytkownicy powrócą do lustrzanek cyfrowych w najbliższych dwóch latach. To naiwne i chyba mało prawdopodobne. Warto zwrócić uwagę, że parę dni temu na Twitterze japońskiego fotografa Kimio Tanaki (jest on nieoficjalnym rzecznikiem marki Pentax), pojawił się wpis, który informuje, że producent wciąż nie ma planów wypuszczenia bezlusterkowców z sensorem pełnoklatkowym. Treść informacji jest następująca „…Mamy XXI wiek, dookoła aż roi się od coraz bardziej zaawansowanych bezlusterkowców, a popularni producenci sprzętu starają się zrobić wszystko, by ten sprzęt był jeszcze lepszy. Jeszcze kilka lat temu największą bolączką bezlusterkowców były wizjery i baterie, a teraz? Wizjery elektroniczne nie męczą wzroku, a baterie wystarczają na dość długo. To duży postęp, zastanawiam się, czy Ricoh wierzy w to, że użytkownicy za jakiś czas wrócą do lustrzanek i odwrócą się od postępu technologicznego…? Zupełnie nie wyobrażam sobie takiej sytuacji – nowe technologie pozwalają na wiele więcej – wystarczy zwrócić uwagę na działanie systemów AF. (…) Idąc dalej – nie rozumiem polityki producenta, widziałem ich wiele obiektywów czy aparatów na wczesnym etapie projektowania, ale… wiele z nich nie pojawiło się na rynku. Rozwój marki i oferta to czysta teoria, prowadzi do sytuacji w której producenci niezależni nie chcą inwestować w rozwiązania (chodzi m.in. o mocowanie) przeznaczone do Pentaksa. Oczywiście czołowym przykładem jest Sigma, ale są też inni wytwórcy. Wniosek jest taki, że jeśli strategia rozwoju marki Pentaxa nie zmieni się w nadchodzącym czasie, to można odnieść wrażenie, że ten system po prostu zniknie z rynku.

Dla przypomnienia: w dawnych czasach Pentax należał do „wielkiej piątki” producentów fotograficznych. Konstruktorzy firmy wprowadzali na rynek produkty rewolucyjne m.in. aparat z lustrem samopowrotnym (Asahiflex II, 1954), pryzmat z dalmierzem klinowym (Asahi Pentax, 1957), pomiar ekspozycji przez obiektyw (Asahi Pentax Spotmatic, 1964), lustrzanka z AF (Pentax ME-F, 1981), lustrzanka AF z wbudowanym systemem pomiaru światła błyskowego TTL auto flash (Pentax SFX, 1987).

Czy markę Pentax czeka los Minolty?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.